Basic Apparel: Der findes ikke en iværksætterhistorie uden et par bump på vejen
Længe havde Camilla været træt af det store overforbrug af tøj i modebranchen, som konsekvent gør nyt tøj "yt" efter blot få måneder. Her begyndte hendes passion for Slow Fashion, og hun begyndte at designe bæredygtigt tøj, som er fantastisk at have på i hverdagen.
Hvad er Basic Apparel?
Basic Apparel er tøj til kvinder, der ønsker at deres tøj skal holde længe, samtidig med at det fortsat ser fantastisk ud. Det er bæredygtige og tidsløse design, som drives på et koncept om at sprede “Good Vibes” og være med til at gøre planeten til et bedre sted.
Det danske brand er stolte af at være præsenteret på følgende markeder: Danmark, Norge, Sverige, Island, Grønland, Holland, Belgien, Tyskland, Schweiz, Østrig, Frankrig, England og Israel.
Camilla opdagede et hul i markedet - og så var rejsen begyndt
I 2013, kort efter modeugen, startede Camilla sit brand Basic Apparel op. Hun havde lagt mærke til at de fleste brands var gået væk fra basistøj, samtidig med at flere begyndte at bruge unaturlige materialer som polyester og nylon, og færre og færre arbejdede med naturlige materialer.
Det ønskede Camilla at gøre op med, og hun begyndte at kreere tidsløse designs med mange kombinationsmuligheder.
De fik overtalt messen til at få deres egen stand, og fik her deres første 25 kunder i Danmark, og nogle få i udlandet. Herefter skulle ordet om det nye tøjmærke spredes. Camilla pakkede sin bil og kørte med kæresten, ud og sælge i byer, som endnu ikke kendte til tøjmærket.
”Til en start havde vi ikke penge til et showroom. Min kæreste er også selvstændig, så vi sørgede for at tage rundt til kundemøder i de samme byer på samme tid, så vi kunne følges i den samme bil og udleje vores lejlighed på AirBnB for at finansiere det.”
”Den første tid var helt vildt spændende og fed, men også rigtig hård”
Jagten på at blive tøjet, der altid ligger øverst i garderoben
Tøjbrands higer ofte efter at skille sig ud med unikke styles, som adskiller sig fra mængden. Det skal ofte være eksklusivt og farvestrålende. Men kigger du på folk i gågaden, ser du dem ikke gå rundt i skrigfarvede, blomstrede kjoler. Slutforbrugeren ønsker pænt og holdbart hverdagstøj, som går godt til de fleste anledninger. Der er trods alt flere hverdage end der er fester.
”Tit i den her branche vil alle gerne opfinde det nye ’It-item’, og det er det vi alle jagter, men i virkeligheden så taber man slutforbrugeren nogle gange… Jeg har erfaret, at det folk efterspørger allermest er det her gode hverdagstøj”
Hellere støtte de lokale fremfor at sælge til giganterne
Camilla ønsker at gøre op med masseproduktionen af modetøj, og istedet fokusere på “all time favorites”.
I samme ånd vil hun hellere sælge lidt af hendes tøj til små, lokale butikker fremfor at samarbejde med de kæmpestore online shops. På den måde er hun med til at støtte de lokale i deres udvikling og vækst, ved at pifte op i deres udvalg med spændende bæredygtige og tidsløse designs.
“Vores hjerter slår for de lokale forhandlere, der giver liv og glæde til de små samfund. Vi vil hellere sælge lidt mindre af vores kollektioner, end vi vil sælge stort på de store online shops. Vi leder trods alt ikke efter mere, vi leder efter bedre.”
Jesper Buchs største investering i Løvens Hule
Basic Apparel kom med i programmets sjette sæson, med håbet om, forhåbentlig, at lande en investering, men også for at brede kendskabet om deres brand til slutbrugeren. Det er noget som normalt ville tage flere år, mens de med det populære tv program hurtigt kunne nå ud i de danske stuer over hele landet.
Camilla kom ind og præsenterede sin vision om bæredygtigt tøj, lavet af økologiske materialer, som kan bæres sæson efter sæson, i et design velegnet til hverdagen.
Den vision kunne løverne se god mening i, og hele 4 ud af de 5 løver valgte at byde. Med frit valg på alle hylder valgte Camilla at gå med “Kickass” iværksætteren Jesper Buch. Ifølge dem begge skyldes det den gode kemi, som er afgørende for at føre et godt partnerskab. Samtidig kunne Jesper også se, hvordan hendes brand er en mangelvare på markedet. I 2021 er det tid til slow fashion, hvor vi gør op med tøj, som vi kun bærer 5-7 gange.
Gode råd til nye iværksættere
- Good Vibes Only
”Det jeg har lært med årene er ’good vibes only’ uanset om det er en stor kunde, så skal kemien være der før at jeg vil indgå et samarbejde.” - Problemer føles større om natten
”Jeg har lært med tiden at problemer altid føles større om natten. Det er altid bedre næste morgen” - Der findes altid bump på vejen
”Jeg tror ikke der findes en iværksætterhistorie der bare er lige ud af landevejen. Der er altid bump på vejen, og det hviler jeg i, da jeg ved nu at der altid er en løsning, så der er ingen grund til at ligge søvnløs om natten”
Faktaboks
Navn: Camilla Balle
Alder: 35 år
Bopæl: København
Virksomhed: Basic Apparel