Ugens blog: Hvor går grænsen for kopiering og konkurrence?

I ugens løb har vi haft nogle interessante debatter i vores online fællesskab.

Mest bemærkelsesværdig for mig var den debat, der opstod, da en overskrift fra et webinar ved Texta blev delt.

“Sådan stjæler du dine konkurrenters succes” hed det sig. Bag ved overskriften gemte der sig et webinar i nogle ret almindelig marketingøvelser.

Men ordet “stjæle” satte skub i en god debat om ordentlighed, og det er både godt og væsentligt at have fokus på midt i konkurrencen.

For ja, i krig og kærlighed gælder alle kneb som bekendt, men der er nu alligevel grænser både lovmæssigt og moralsk.

Grænsen er der et sted

Iværksætteri og forretning er en konkurrence både med og mod hinanden, og sådan er det.

Hvis andre går til højre, og det går skide godt, så går man selv til højre. Så skal man bare gøre det lidt bedre og lidt anderledes end de andre.

Som webinaret fra Texta vidner om, så skal man i det hele taget konstant have et vågent øje med, hvad de andre gør.

Det er helt ok.

Men hvor går grænsen så? Og er det uetisk eller bare ærligt, når man siger, at man vil stjæle konkurrentens succes?

Jeg vil allerede her gerne afsløre for dig, kære læser, at jeg ikke har svaret. Men jeg synes, at debatten og snakken om, hvad der er god og dårlig forretningsmoral, er hamrende spændende og interessant.

Piggyback og guerilla marketing

Hvis vi kigger på nogle af de markering-gimmicks, der vinder frem for tiden, så er både piggyback- og guerilla-markering kommet for at blive.

Det er marketing-stunts, som låner fra konkurrentens brand, eller rider på ryggen af en konkurrerende kampagne.

Her har Burger King været nogle af de frække i klassen, og har ved flere lejligheder aktivt brugt konkurrenten, McDonalds, i deres egen markedsføring.

De har f.eks. støttet McDonalds cancer-indsamling i Argentina, ved ikke at sælge deres egen flagskibsburger, og aktivt refereret kunder til de lokale McDonalds-restauranter.

Og i Danmark invaderede Burger King kommentarsporet på McDonals’ danske Facebook-side, og gav gratis burgere til konkurrentens utilfredse kunder.

Det er drilsk og lige på kanten, men også klogt og skarpt set.

Det er vel i orden, at jeg tager en kopi?

Sådan spurgte Søren Fauli engang i “Bevar Originalerne” -kampagnen mod piratkopiering og krænkelser af ophavsretten.

For nej, det er ikke i orden, at man ukritisk copy/paster både tekster, logo, grafik eller andet, og kalder det sit eget.

Det er fint beskrevet i både ophavsretsloven, varemærkeloven og patentloven, og det er her, at vi har den klare grænse mellem, hvad der er i orden, og hvad der ikke kan tolereres.

Og findes der så noget, som ikke er ulovligt, men stadig ikke er i orden? Ja. Selvfølgelig gør der det.

I sidste ende skal man altid kunne se sig selv i spejlet og spørge; Er jeg stolt af det her?

Her vil nogen være fløjtende ligeglad, og det er i min optik anløbet til dårlig forretningsmoral.

Jeg vil her til sidst sige rigtig mange tak til Peter, som lavede opslaget og startede debatten, og til Texta for at lave en overskrift, som havde lige præcis nok clickbait i sig til at blive delt i vores fællesskab.

God weekend.

Mvh

Martin Christensen, IVN

Som iværksætter er der mange ting at holde styr på. Vi har lavet skabeloner til det mest væsentlige, herunder bl.a. en skabelon til driftbudget.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer