Eksport til udlandet – få styr på det hele, før du indtager et nyt marked

Hvis du overvejer at begynde at eksportere varer, er der en række ting du bør overveje og undersøge, før du beslutter dig for at åbne op for det nye marked.

Når du starter ud som eksportør, er der flere ting du skal undersøge. Det mest væsentlige er hvilket land der virker mest oplagt til at introducere produktet? Det kan være du allerede har kontakt med en udenlandsk kunde, der ønsker at få produktet ind på deres marked. Alligevel bør du undersøge markedet til bunds, før du siger ja, og begynder at eksportere, uden at vide om det vil briste eller bære.

Bemærk, at hvis du vil eksportere inden for EU, behøver du ikke at blive registreret som eksportør. EU betragtes nemlig som et åbent marked, og hvis produktet først er godkendt i et land, kan det frit bevæge sig videre til de andre, medmindre der er specifikke restriktioner, for eksempel i forhold til hudpleje og produkter med kemikalier.

 

Er der brug for varen?
Du skal vide om der er et marked for den eller de varer, du ønsker at eksportere. Hvilke lande er mest attraktive at starte med? Hvem er dine kunder? Falder produktet i deres smag? Er prisen konkurrencedygtig?

Den bedste måde at finde ud af, om der er et marked for dine produkter, er at lave en markedsundersøgelse. Hvis du ikke selv kan udarbejde den, kan du få hjælp fra bl.a. de forskellige ambassader.

Din markedsanalyse vil adskille sig meget fra land til land, og det kan snildt være at det der hitter fænomenalt i Danmark, er et stort flop i Frankrig. Omvendt kan der være produkter, som ikke duer på det danske marked, men som kan blive en stor succes på andre. Her er der flere faktorer der spiller ind. Først og fremmest behovet og interessen for produktet, men også hvor gennemtænkt marketing kampagnen er, når den lanceres til markedet.

 

Besøg markedet
Det kan også være godt at besøge markedet, eventuelt i forbindelse med en messe. Så får du set kulturen og markedet med egne øjne, og kan bedre vurdere dine muligheder på det pågældende marked.
Husk også at undersøge dine potentielle konkurrenter og holde øje med hvordan de klarer sig, hvis de har et lignende produkt som dit. Det kan give dig et godt fingerpeg om, hvor svært det vil være at sælge den type produkt på det pågældende marked. Vurder også om der er plads til en ny eksportør af dette produkt, eller om markedet er for proppet med det.

 

Læg en eksportstrategi
Din research bør munde ud i en egentlig eksportstrategi for det kommende marked. Her opsummerer du alt fra størrelse og muligheder til konkurrenter og marketingplan. Det minimerer risikoen for at fejle på eksportmarkederne.

 

Registrering som Eksportør?
Husk: Hvis du vil sælge til lande uden for EU (også Grønland og Færøerne), skal du registreres som eksportør på virk.dk. Bemærk at dette også omfatter Storbritannien.

 

Har du brug for at lave en ny forretningsplan du skal indtage et nyt marked? Brug eventuelt vores forretningsplan skabelon.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer