En virksomhed i vækst er en virksomhed i forandring

Virksomhedernes livscyklus kan deles op i tre eller syv faser, der starter, når en idé fødes. Her gennemgås de tre faser: etablering, vækst og modning.

Etableringsfasen:

 Denne fase dækker over de første spæde skridt fra en idé til beslutningen om at føre den ud i livet. Der er masser af energi og motivation om at få konceptet til at virke, men samtidig også en del udfordringer, der skal løses.

 

Faldgruberne: I denne fase har de involverede en tendens til at tage alle opgaver på sig selv, og det kan hurtigt dræne energien. Der mangler struktur på administrationen og der er for højt fokus på produktudvikling og for lidt på salg og økonomi.

 

Vækstfasen:

 Her oplever virksomheden en stigning i salg, og der kommer flere ansatte til. Nye markeder åbner sig, og der er fokus på at skabe økonomi i virksomheden.

 

Faldgruberne: Væksten går for hurtigt til at produktions-, salgs- og distributionsafdelingerne kan følge med. Det er også nemt at miste overblikket med for mange nye tiltag.

 

 

Modningsfasen:

 Når virksomheden er etableret på markedet, og produkter og tjenester er kendte hos forbrugerne, er der stadig mange faldgruber at holde øje med.

 

 

Faldgruber:

Virksomheder, der “hviler på laurbærbladene” har sværere ved at omstille sig, og det åbner markederne for nye konkurrenter. En velvoksen organisation kan også introducere en lang og knudret beslutningsgang, der er med til at holde tingene “som vi altid har gjort.”

 

Hvis ikke en virksomhed i modningsfasen imødekommer de udfordringer, de står overfor, vil det resultere i tilbagegang og i sidste ende virksomhedens død.

 

Mulighederne for en virksomhed i modningsfasen kan være at reetablere sig, ved at frasælge eller nedlægge tiltag og afdelinger, der ikke skaber overskud. Der kan også ses på andre muligheder for at komme de dårlige vaner til livs.

 

Formålet med disse tiltag er at få virksomheden tilbage i vækstfasen.

Har du lyst til at læse mere? Så har vores blog om forretningsplan og hvordan man laver en god forretningsplan måske interesse.

IVN

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer