Få klare linjer omkring det nye samarbejde med en cofounder eller partner af virksomheden

Vil du drive virksomhed sammen med en ven, kollega eller et familiemedlem, er gode intentioner ikke nok. Med en interessentskabskontrakt er der helt klare linjer for, hvem der skal hvad, og hvem der må hvad i jeres nystartede virksomhed.

Med klare linjer beskrevet i en kontrakt, er alle de involverede klar over, hvad der er aftalt, og i stridsspørgsmål har I et lovmæssigt gældende dokument, der kan være grundlag for at løse problemerne. Ved at indgå aftalen så tidligt som muligt i processen, kommer i godt fra start. Dog skal I naturligvis være forberedt på, at der vil dukke ting op, som I ikke kan forudse. Derfor er det en klar fordel, at afgrænse ansvarsområderne i generelle termer, som fx. at få klarlagt, at det er den samme person, der håndterer al kommunikation, mens en anden står for leverandørkontakt.

Der er aftalefrihed i forhold til udformningen af en interessentskabskontrakt. Det giver jer mulighed for at skitsere indholdet op som I vil og i en sammenhæng, der er hensigtsmæssig for jeres behov. Dog er der visse ting, der bør være med i kontrakten.

Formål:
Få klarlagt formålet for kontrakten som noget af det første. Ved at præcisere, hvad kontraktens formål er, kan I samtidig få klarlagt, hvilke muligheder der findes for fortolkning.

Grundlæggende informationer:
Heri skal I have afklaret virksomheden eller selskabets navn, hjemsted og adresse, samt relevante forhold som for eksempel momsregistrering.

Ejerforhold og ledelses bestemmelser:
Hvordan er strukturen i selskabet? Er alt delt op i lige store dele eller er der forskelle på de individuelle ejerforhold? Er der én direktør eller flere direktører?

Finansielle bestemmelser:
Alle former for økonomiske forhold skal klarlægges. Hvad gør I med overskud og underskud? Har I mulighed for at trække penge ud, når der er overskud, og er I forpligtede til at skyde yderligere kapital ind, når der er underskud? Hvordan hæfter I individuelt? Der skal også angives en periode for selskabets årsregnskab.

Overdragelse og salg af andele:
Hvad sker der, hvis nogen vil ud af selskabet og overdrage sin del til en af de andre? Her skal I også have taget stilling til, om overdragelser kan aftales uden samtykke fra dem af jer, der ikke er direkte involveret.

Konsekvenser ved misligholdelse
Dette punkt er et af de hårde, men absolut også vigtige punkter, der skal tages stilling til. Nogle af konsekvenserne kan være:

  • Erstatning ved tab
  • Opløse selskabet
  • Tvunget opkøb af andele til fastsat pris

Det er også vigtigt, at det bliver tydeliggjort, hvordan og hvornår der skal gøres opmærksom på evt. misligholdelse. Der kan også tilføjes en aftale om et værneting og retningslinjer for afgørelse af tvister såsom forhandlinger inden retslige konsekvenser.

Med klare linjer beskrevet i en kontrakt, er alle de involverede klar over, hvad der er aftalt, og i stridsspørgsmål har I et lovmæssigt gældende dokument, der kan være grundlag for at løse problemerne. Ved at indgå aftalen så tidligt som muligt i processen, kommer i godt fra start. Dog skal I naturligvis være forberedt på, at der vil dukke ting op, som I ikke kan forudse. Derfor er det en klar fordel, at afgrænse ansvarsområderne i generelle termer, som fx. at få klarlagt, at det er den samme person, der håndterer al kommunikation, mens en anden står for leverandørkontakt.

Der er aftalefrihed i forhold til udformningen af en interessentskabskontrakt. Det giver jer mulighed for at skitsere indholdet op som I vil og i en sammenhæng, der er hensigtsmæssig for jeres behov. Dog er der visse ting, der bør være med i kontrakten.

Formål:
Få klarlagt formålet for kontrakten som noget af det første. Ved at præcisere, hvad kontraktens formål er, kan I samtidig få klarlagt, hvilke muligheder der findes for fortolkning.

Grundlæggende informationer:
Heri skal I have afklaret virksomheden eller selskabets navn, hjemsted og adresse, samt relevante forhold som for eksempel momsregistrering.

Ejerforhold og ledelses bestemmelser:
Hvordan er strukturen i selskabet? Er alt delt op i lige store dele eller er der forskelle på de individuelle ejerforhold? Er der én direktør eller flere direktører?

Finansielle bestemmelser:
Alle former for økonomiske forhold skal klarlægges. Hvad gør I med overskud og underskud? Har I mulighed for at trække penge ud, når der er overskud, og er I forpligtede til at skyde yderligere kapital ind, når der er underskud? Hvordan hæfter I individuelt? Der skal også angives en periode for selskabets årsregnskab.

Overdragelse og salg af andele:
Hvad sker der, hvis nogen vil ud af selskabet og overdrage sin del til en af de andre? Her skal I også have taget stilling til, om overdragelser kan aftales uden samtykke fra dem af jer, der ikke er direkte involveret.

Konsekvenser ved misligholdelse:
Dette punkt er et af de hårde, men absolut også vigtige punkter, d

Med klare linjer beskrevet i en kontrakt, er alle de involverede klar over, hvad der er aftalt, og i stridsspørgsmål har I et lovmæssigt gældende dokument, der kan være grundlag for at løse problemerne. Ved at indgå aftalen så tidligt som muligt i processen, kommer i godt fra start. Dog skal I naturligvis være forberedt på, at der vil dukke ting op, som I ikke kan forudse. Derfor er det en klar fordel, at afgrænse ansvarsområderne i generelle termer, som fx. at få klarlagt, at det er den samme person, der håndterer al kommunikation, mens en anden står for leverandørkontakt.

Der er aftalefrihed i forhold til udformningen af en interessentskabskontrakt. Det giver jer mulighed for at skitsere indholdet op som I vil og i en sammenhæng, der er hensigtsmæssig for jeres behov. Dog er der visse ting, der bør være med i kontrakten.

Formål:
Få klarlagt formålet for kontrakten som noget af det første. Ved at præcisere, hvad kontraktens formål er, kan I samtidig få klarlagt, hvilke muligheder der findes for fortolkning.

Grundlæggende informationer:
Heri skal I have afklaret virksomheden eller selskabets navn, hjemsted og adresse, samt relevante forhold som for eksempel momsregistrering.

Ejerforhold og ledelses bestemmelser:
Hvordan er strukturen i selskabet? Er alt delt op i lige store dele eller er der forskelle på de individuelle ejerforhold? Er der én direktør eller flere direktører?

Finansielle bestemmelser:
Alle former for økonomiske forhold skal klarlægges. Hvad gør I med overskud og underskud? Har I mulighed for at trække penge ud, når der er overskud, og er I forpligtede til at skyde yderligere kapital ind, når der er underskud? Hvordan hæfter I individuelt? Der skal også angives en periode for selskabets årsregnskab.

Overdragelse og salg af andele:
Hvad sker der, hvis nogen vil ud af selskabet og overdrage sin del til en af de andre? Her skal I også have taget stilling til, om overdragelser kan aftales uden samtykke fra dem af jer, der ikke er direkte involveret.

Konsekvenser ved misligholdelse
Dette punkt er et af de hårde, men absolut også vigtige punkter, der skal tages stilling til. Nogle af konsekvenserne kan være:

  • Erstatning ved tab
  • Opløse selskabet
  • Tvunget opkøb af andele til fastsat pris

Det er også vigtigt, at det bliver tydeliggjort, hvordan og hvornår der skal gøres opmærksom på evt. misligholdelse. Der kan også tilføjes en aftale om et værneting og retningslinjer for afgørelse af tvister såsom forhandlinger inden retslige konsekvenser.

er skal tages stilling til. Nogle af konsekvenserne kan være:

  • Erstatning ved tab
  • Opløse selskabet
  • Tvunget opkøb af andele til fastsat pris

Det er også vigtigt, at det bliver tydeliggjort, hvordan og hvornår der skal gøres opmærksom på evt. misligholdelse. Der kan også tilføjes en aftale om et værneting og retningslinjer for afgørelse af tvister såsom forhandlinger inden retslige konsekvenser.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer