Få styr på dit regnskab og momsafregning – jo mere overblik, jo bedre økonomistyring!

Det er næppe nogen overraskelse, at der skal føres regnskab i en virksomhed. Staten har klare regler for både regnskaberne og momsafregningen.

Du skal blandt andet dokumentere alle de økonomiske aktiviteter, din virksomhed har haft i løbet af året. Det gælder alt lige fra fakturaer, lønsedler, regninger m.m., og alle bilag skal gemmes i minimum fem år.

Årsregnskabet skal være ført sådan, at SKAT kan se, hvordan du har beregnet overskuddet i firmaet. Når du har en enkeltmandsvirksomhed, skal du betale indkomstskat af dit overskud.

Årsregnskabet laves på følgende måde:

   

    Årets salg/omsætning

–  alle virksomhedens udgifter

= Virksomhedens overskud.

Selskaber skal også betale skat, men den udregnes på en anden måde.

Moms
Det første år som virksomhedsejer skal du skrive, hvor mange penge du har fået ind i moms og hvor meget, du har betalt ud i moms. Differencen mellem de to beløb skal betales til SKAT, hvis du har fået mere ind end du har betalt ud. I modsat fald får du udbetalt differencen.

Senere aftaler du med SKAT, hvordan momsafregningen skal forfalde fremover.

Hvem skal gøre det
Er du i stand til at styre de forskellige økonomiske rutiner, vil du have løst de fleste af dine administrative forpligtelser. Du behøver ikke selv at lave bogføring m.v. Mange får en revisor til at gøre arbejdet, andre en freelance bogholder. Du kan også få et erhvervsservicefirma til at stå for det.

Interesseret i at blive en del af en netværksgruppe? Læs mere om vores netværksgrupper her. 

Har du styr på dine dokumenter? Vi har lavet en række nyttige skabeloner, bl.a. til etableringsbudget, som kan hjælpe.

IVN

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer