Giv din e-mail et professionelt pift og bevar det seriøse image
Uanset hvilken virksomhed du er i gang med at starte op, kommer du ikke udenom at skulle kommunikere med andre. Uanset om det er kunder, leverandører eller samarbejdspartnere, så er E-mail vejen frem.
Til dit mailsystem, er det værd at sætte tid og penge af til noget ordentligt. En professionel mail kan du for eksempel få i forlængelse med en hjemmeside. At starte en virksomhed i dag kræver som regel, at du får dig en hjemmeside. Særligt, hvis du sælger ting via nettet, men også for dem, der gør det i fysisk form. Rigtigt mange kunder tjekker lige nettet for at se din hjemmeside, før de vælger at handle.
På den måde kan din hjemmeside både fungere som salgsplatform og blåstempel for din virksomhed. Mange vælger blot at bruge deres hjemmeside som et digitalt visitkort, som viser deres profil og referencer, og bekræfter kunden i det de allerede har hørt fra dig, eller gennem andre.
Har du først købt dig til et webhotel og et domæne, har du som regel også adgang til et mailhotel. Der findes gratis løsninger som hotmail og gmail, men det signalerer ikke ligefrem professionalisme, når dine mails kommer fra mailadressen: vingummiklovn1987@hotmail.com.
Mailhotel
Der findes rigtigt mange udbydere af hosting derude. Både herhjemme og i udlandet. Den udløsende faktor for dig bliver prisen. Find en udbyder, der kan sælge dig et webhotel med tilhørende e-mailadresser, og så er det bare med at komme i gang.
Mailprogrammer
I modsætning til de gratis online mail-tjenester, kan du med rette installere et mailprogram på din computer. Gode gamle Microsoft tilbyder Outlook som en del af deres Office pakke, men der findes også gratis løsninger på nettet. Mozilla, der er firmaet bag Firefox netbrowseren, tilbyder Thunderbird. Begge programmer virker både på PC og Mac, og de minder på mange måder om hinanden. Det er i høj grad et spørgsmål om personlige præferencer, hvilket program du vil synes bedst om.
Webmail
De fleste udbydere tilbyder en webmail-tjeneste, der giver dig mulighed for at få adgang til din mailbox fra en hvilken som helst browser. Det eneste det kræver er som oftest, at du kan huske dit password, og at du ikke glemmer at logge ud igen.
Imap eller Pop3
Under opsætningen af din mail, skal du vælge, om du vil køre med Imap eller Pop3 på din mailserver. Den største forskel på de to metoder er, at Imap tillader dig at beholde original-mailen på din mailserver. Det betyder, at når du tilgår serveren fra din computer eller telefon, henter den en kopi ned og lader originalen ligge. Det er en god måde at sikre en backup af din korrespondance, men du skal være opmærksom på, at det kan komme til at koste penge alt efter, hvor meget mail du modtager.