Jeg har en plan! Sørg for at eksekvere den effektivt med en forretningsplan

Skal du starte for dig selv, skal du bruge en forretningsplan. Det er en beskrivelse af den plan og vision du har for din virksomhed. Både i forhold til etablering, den daglige drift og de planer du har for fremtiden.

Hvis din forretningsplan er grundig nok, vil du opleve, at opstart og drift hurtigt bliver overskuelig. Både for dig selv og andre, der er involveret. Blandt investorer, banker og samarbejdspartnere vil de opleve et mere glidende forløb, hvis forretningsplanen er grundigt estimeret og udviklet med de rette forbehold. Samtidig bør planen være fleksibel, og kunne tilpasses efter udvikling.

Med en god plan kan du nemt og hurtigt fremvise dine visioner, og hvordan du har tænkt dig at udføre dem. Du kan bruge den som argumentation overfor potentielle kunder og investorer til at bruge netop din forretning. Det kan være med til at hjælpe dig til at træffe de rigtige beslutninger.

Kom så vidt omkring med planen, som du kan, men vær forberedt på, at du skal kunne ændre i den hele tiden. Hvis du sørger for at lytte til dine kunder, leverandører og andre med godt feedback, kan du også justere din plan, så den passer på netop din virksomhed og giver de bedste muligheder for succes.

En god forretningsplan indeholder mange, hvis ikke alle de følgende punkter:

 

Dine og virksomhedens mål og kompetencer
Mange iværksættere starter alene, og det beror derfor på dig at få gjort klart, hvordan du skal nå de mål, du stikker ud for dig selv og din virksomhed. Nævn hvilke kompetencer du har, der kan være med til at imødekomme disse mål.

 

Kernen
Du bør forholde dig kritisk til dit produkt eller din ydelse. Når du forholder dig kritisk til kernen af din forretning, har du bedre muligheder for at udnytte styrkerne og få rettet op på svaghederne.

 

Markedsbeskrivelse
Det er ikke nok at kende dit produkt eller din ydelse. Du skal også kende det marked, du bevæger dig ud på. Er konkurrencen hård eller er du eneste spiller på banen? Med et godt kendskab til markedet, kan du bedre lave en salgs- og markedsføringsplan.

 

Salgs og markedsføringsplaner
Hvor og hvordan vil du sælge dine produkter til dine kunder? Og hvordan har du tænkt dig at nå ud til dem med budskabet?

 

Organisations- og administrationstiltag for din virksomhed
Få klart afdækket de økonomiske behov for din virksomhed, og hvordan du har tænkt dig at håndtere de daglige administrative opgaver, der følger med alle virksomheder.

 

Budgetter
Et gennemskueligt budget giver overblik og er en god måde at sikre, at du har et finansielt mål, du skal arbejde efter. Oveni er det et vigtigt redskab til at få afdækket, hvor du skal sætte ind, hvis bundlinjen ikke passer.

 

Finansiering
Hvor skal pengene til din virksomhed komme fra? Du kan ikke bero dig på at gå i nul fra dag et, så det er vigtigt, at du har taget stilling til, og overvejet, hvilke muligheder der er, for at skaffe kapital indtil den dag oprinder.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer