Kunder og salg – sælg til dine kunder på en personlig måde, hvor du har sat dig ind i deres profil

Du kan ikke sælge noget, hvis ikke du ved hvem dine kunder er, og hvordan du får kontakt til dem. Her er det vigtigt at have defineret sin målgruppe og have en idé om hvilken type personer de er

Har du fundet ud af, at du gerne vil sælge børnetøj, telefoner eller kager? Så bør din næste tanke være: Hvem er mine kunder, og hvordan får jeg kontakt med dem?

 

Hvem er kunderne?
Før du er i stand til at udføre salgs- eller markedsføringstiltag, er det nødvendigt at vide noget om det marked, du skal ud at sælge på. Du kan derfor lave en markedsanalyse for din ydelse eller dit produkt.

Du kan have defineret en målgruppe på forhånd, men for at vide at den holder stik og vil være effektiv at gå efter til din markedsføring, bør du undersøge dine kunder og interesserede nærmere.

Følgende spørgsmål vil være effektive at finde mere data omkring:

  • Hvor mange kunder er der?
  • Er de mænd eller kvinder?
  • Hvor bor de?
  • Er de unge eller gamle?
  • Hvor mange er der totalt i Danmark eller i Europa?
  • Hvad beskæftiger de sig med i fritiden?
  • Hvad er prisniveauet, de vil betale for ydelsen?

 

Realistisk antal kunder
Hvor det kan være forholdsvis nemt at finde det potentielle antal kunder, er det straks sværere at vurdere, hvor mange af de potentielle kunder, der kunne tænkes at købe netop det produkt, man selv udbyder.

For at kunne komme med et kvalificeret bud, kan du f.eks. interviewe 10 potentielle kunder og høre, om de ville købe dit produkt frem for det, de bruger i dag. Du kan også vurdere dine konkurrenters styrke i forhold til din eller diskutere dine muligheder på markedet med branchekendte personer.

 

Salg til kunder
Du skal overveje, hvordan du vil kontakte og få fat i de potentielle kunder, du har identificeret.

Erfaringen viser, at det sværeste ved at starte egen virksomhed er at finde et tilstrækkeligt antal kunder, der ønsker at købe det, man vil sælge. Det vil derfor være en god investering at bruge meget tid og energi på salgs- og markedsføringsarbejde. Her er forarbejdet og analysen af markedet særlig væsentlig.

Du har forhåbentlig været meget konkret i din beskrivelse af det marked og de kunder, som du vil sælge dine produkter til. Når du har det, vil arbejdet med at udforme spændende og relevant salgs- og markedsføringsmateriale blive meget nemmere.

 

Nævn 10 navne
Hvis du præcist ved, hvem du vil i kontakt med, er det nemmere at vælge de påvirkningsmidler, der skal bruges i markedsføringen. Kan du f.eks. nævne 10 forskellige, som du ønsker at kontakte for et muligt salg?

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer