Lær at kommunikere dit budskab effektivt til målgruppen

Der er stor forskel på markedsføring og kommunikation. I samspil kan det være en effektiv måde at få promoveret din virksomhed. Dog er det vigtigt at du ved, hvad der er hvad, og hvordan du skal bruge begge dele til at fremhæve dit brand

Den letteste måde at forklare forskellen på markedsføring og kommunikation, er ved at se på en simpel Facebook annonce. Markedsføring i denne kontekst handler om at identificere målgruppen, og på bedste vis, få fortalt et budskab visuelt. Kommunikation handler om, hvilket indhold der skal i annoncen, og hvordan det fungerer i forhold til den målgruppe, der er stillet op.

Kommunikation har, i modsætning til markedsføring, både ekstern og intern anvendelse.

 

Ekstern Kommunikation
Når vi snakker om ekstern kommunikation, handler det i høj grad om at få sine budskaber ud. I modsætning til markedsføring, har kommunikation ikke direkte salg for øje. Her handler det mere om at skabe relation til målgruppen og få fortalt omverdenen om nye tiltag, gode regnskabsår eller erhvervelse af nyt materiale eller nyt personel.

Kommunikationen løfter kendskabet til din virksomhed, og får sat nogle budskaber i spil, der kan være effektive over for interessenter, der ikke nødvendigvis er kunder. Det kunne være potentielle investorer eller samarbejdspartnere.

En del af en virksomheds eksterne kommunikation, handler om at få inddraget pressen til at få budskaberne ud. Hvis dette skal lykkedes, er det vigtigt, at der er en relevant værdi i dine budskaber, som vil få pressen til at samle historien op.

 

Intern Kommunikation
Hvordan holder du dine ansatte eller samarbejdspartnere informeret om, hvad der foregår og hvad der er af planer for fremtiden? Hvis du har en effektiv intern kommunikation er du sikret mod misforståelser uanset, hvor på stigen du befinder dig.

Selvom du sidder i en enmandsvirksomhed, har du med garanti nogle samarbejdspartnere eller leverandører, du kommunikerer med regelmæssigt. Derfor kan det være effektivt at begynde at kigge på, hvordan den interne kommunikation udformer sig, og hvor der kan optimeres i forhold til arbejdsprocesser og effektive resultater.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer