Distribution – hvordan når du ud til forbrugeren med dit produkt eller ydelse?

For mange virksomheder er distributionen af produktet eller ydelsen et stort problem. Ønsker man at sælge direkte til de danske forbrugere opstår ofte det problem, at det er svært at finde egnede salgskanaler.

 

Salg til private
Når du har fundet et produkt i udlandet, som du gerne vil sælge til de danske forbrugere, skal du finde en eller flere distributionskanaler. Hvis du går gennem en kæde, skal du være opmærksom på risikoen for, at de selv importerer pågældende varer og dermed sparer din avance.

 

Salg til virksomheder
Sælger du derimod til virksomheder, vil målgruppen være mindre og dermed kan distributionen blive noget nemmere. Det er noget enklere som nystartet virksomhed at kontakte, distribuere og servicere et mindre antal virksomheder end flere millioner individuelle forbrugere.

 

Kundens indkøbsmønstre
Før man vælger distributionsform, skal man vide hvordan og hvornår ens kunde køber ind.  Størrelsen af købet kan også betyde meget, ligesom ventetiden inden kunden kan få sine varer. Kræver de flere varianter, fri levering eller ekstra kredit eller garanti?

 

Valg af distributør
Mange vil gerne sælge ydelsen eller produktet uden fordyrende mellemled, så man får mest muligt fortjeneste. Men for nystartede virksomheder kan der være fordele ved at alliere sig med en eller flere distributører. De kan også tage nogle omkostningskrævende opgaver væk fra dit skrivebord. Det kunne eksempelvis være markedsføring, selve forhandlingen, finansiering, lager og kørsel ud til kunderne.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer