Nip Nap Aps: Fra bunden af chips skålen til Løvens Hule

Ideen om at blive iværksætter rumsterede i Julies tanker helt fra gymnasietiden og op gennem universitetet. Det var dog først på en rejse til Malaysia hun skulle se, hvordan den kunne realiseres

Hvad er NipNap?

NipNap er det første originale bestik til chips og snacks- fremstillet bæredygtigt af etisk produceret bambus og unik for hvert enkelte nipnap, idet de er delvist håndlavet.

Vejen til succes

Der er mange veje til at blive iværksætter. Nogle får en idé og springer ud i det, mens de har et job ved siden af. Andre planlægger realiseringen af deres virksomhed som en del af studiet. Julie beviser gennem hendes historie, at brænder du nok for noget, kan du få hele din verden til at omhandle din passion og på den måde opnå de mål, du går og drømmer om.

“Det hele startede da jeg som 12 årig havde et inderligt ønske om at slippe for fedtede fingre, når jeg spiste chips mens jeg spillede computer.”

Stadig med tanken om hendes innovative bestik til chips i baghovedet, begyndte Julie at læse kandidat i Innovation Management and Business Development på Aarhus Universitet. Ganske relevant i forhold til at udvikle videre på hendes teenagedrøm.

 

I løbet af hendes studietid besluttede Julie sig for at tage på eventyr. Hun ønskede at læse det sidste år af kandidaten i Malaysia, hvor hun ganske passende kunne begynde at researche til sin forretning. Her gik hun straks i gang med at udvikle prototyper, og fandt hurtigt ud af, at det både af bæredygtige og brugervenlige årsager, skulle være bambus hendes NipNap var fremstillet af.

“man behøver ikke at have en relevant uddannelse, men i mit tilfælde gav det god mening, fordi jeg kunne tage de ting jeg lærte på studiet og teste det af i virkeligheden - med det samme. “

“Er der overhovedet nogen som gider spise chips med en pincet?”

Så gik den store test af målgrupper i gang. Julie var sikker på, at det ville være andre på hendes alder som ville være mest begejstrede over produktet, lige som hun selv var. Men der er noget sjovt med målgrupper og hvor meget de kan overraske, når potentielle kunder først får produktet i hånden. Det er især her, at det at drive virksomhed er uforudsigeligt, og en af grundene til at Julie siger, at man ikke kan fejle, men blot må teste og teste, til man finder det, der virker.

 

Det skulle hurtigt vise sige at de “unge voksne” – dem som er flyttet hjemmefra, men endnu ikke har fået børn, som hende selv, ikke skulle være hendes primære målgruppe. Blandt familier anbefalede flere, at NipNap burde kunne markedsføres til børn. Efter at have testet produktet på hendes gamle folkeskole viste det sig dog, ikke at være tilfældet.

“Det var dog først i kort efter lanceringen, da jeg var på et sommermarked med en stand fandt kernemålgruppen. Det var helt tydeligt – målgruppen var min mor, altså hendes målgruppe. Kvinder 50+. De var vilde med produktet.”

At finde en producent i Kina

Det var et held at Julie tilbragte 10 måneder i Asien under studiet, for arbejdet med at finde frem til den rette producent skulle vise sig at være noget af en opgave. Først og fremmest skulle produktionen være så bæredygtig som mulig, med etisk bambus og fair arbejdsforhold. Samtidig skulle der være den gode kemi til at få det gode samarbejde på benene. Det lykkedes heldigvis at finde det helt rette match.

 

Samtidig begyndte Julie at skrive sit afsluttende speciale på uddannelsen. Det var oplagt at skrive om NipNap og det gav hende friheden til at researche og analysere videre, så hun kunne fokusere 100% på hendes forretning. På den måde var hun klar til at lancere virksomheden, så snart hun kom hjem til Danmark igen, samtidig med at hun fik et job som Key Account Manager.

En optræden uden vundne investorer i Løvens Hule

Mens Julie stadig havde fuldtidsjob, blev hun kontaktet af DR om at deltage som iværksætter i Løvens Hule. Med stor nervøsitet for modtagelsen af produktet trådte hun op i programmet og præsenterede hendes NipNap. Investorerne syntes godt om både produktnavn og selve produktet, men ikke nok til at få en investering. Det gjorde dog ikke spor.

 

Da programmet blev sendt gik hjemmesiden ned flere gange, og NipNap måtte melde udsolgt på nul komma fem. Samtidig kontaktede hele 15 investorer hende med gode tilbud. Det førte til at hun i dag har erhvervsmanden Henrik Busch som investor.

“Jeg kan absolut anbefale at få en investor – et er pengene, noget andet er erfaringen og sparringen. Derudover har man nogen som deler præcis sammen side som dig, og som altid ønsker din forretning det bedste. Busch har hjulpet mig med at udvikle min forretning og udvide min distribution til en række supermarkedskæder.”

Men hvad bringer fremtiden så for NipNap? Julie fortæller at der skal udvides med flere produkter i serien samt at de skal udvide sig til flere supermarkedskæder. Ambitionerne er høje og hun mener sagtens, at konceptet kan nå helt til USA.

Gode råd til nye iværksættere

1. Følg din passion. NipNap udspringer ikke fra en passion for bambus, men en passion for snacks. Jeg elsker at snacke, men jeg havde et konkret problem, som stod i vejen for min snacking – fedtede fingre.

 

2. Opret et CVR-nummer. Sørg for tidligt i processen at oprette et CVR-nummer. Det signalerer at du er i gang, og du har en virksomhed. Det er de færreste der bare vågner op og tænker, nu skal jeg være iværksætter. Det er oftere en dansen med tvivl – frem og tilbage. Med et CVR nummer kan du fastholde dig selv, fordi du ved det er seriøst. Der gik et helt år fra jeg oprettede mit CVR-nummer til at jeg faktisk skulle bruge det.

 

3. Du kan ikke fejle. Der er ikke noget i min verden der hedder at fejle. Alting er en test, og testen har et resultat – en læring. Mennesker at bange for at fejle, og det stopper os fra at gøre ting, men hvis du ikke kan fejle, så kan du lettere springe ud i nye projekter og afprøve ting.

 

Dårlige råd jeg hører i branchen:

“Jeg er på ingen måde fortaler for at man går all-in og satser alt på en idé. Tag det stille og roligt, og husk: ting tager tid. Den største rejse du gør med din virksomhed er faktisk rejsen med dig selv. Det er ofte hårdt, ensomt og grænseoverskridende. Så sørg for at hvile dig, og restituere – ellers brænder man ud.”

Faktaboks

Navn: Julie Bloch Lauridsen
Alder: 26 år
Bopæl: København
Virksomhed: nipnap.dk

Har du brug for inspiration til iværksætteri? Så læs vores blog om iværksætterideer her.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer