Opret en faktura korrekt og få helt styr på reglerne

Når du køber noget, modtager du normalt en faktura fra din leverandør. Når du sælger noget, skal du ligeledes selv udstede en faktura, medmindre du er butikshandlende.

Regler for faktura
De vigtigste regler for, hvornår man skal lave en faktura til sin kunde, er:

  1. Hvis man handler med private, skal man strengt taget kun udstede en faktura, hvis man bliver bedt om det.
  2. Hvis man ikke udsteder en faktura, er man forpligtet til i stedet at anvende et kasseapparat.
  3. Handler man med erhvervsdrivende, skal man altid udstede en faktura. Ved større beløb skal kundens navn fremgå af fakturaen. Her er det således ikke nok med en bon fra et kasseapparat, medmindre kundens navn fremgår.

 

Kasseapparat
Da det normalt kun er butikshandlende og restauranter, der anvender kasseapparat, betyder det i praksis, at alle andre skal lave en faktura til hver enkelt kunde.

Fakturaen kan man i vid udstrækning udforme som man vil, blot man opfylder nogle få grundlæggende lovpligtige krav. På fakturaen er det obligatorisk at medtage:

  1. Dit CVR/SE-nr.
  2. Dit firmas navn og adresse
  3. Kundens navn og adresse
  4. Fakturaens udstedelsesdato
  5. Leverings- eller afdragsdato, hvis den er forskellig fra udstedelsesdatoen
  6. Fakturanummer, som skal være fortløbende
  7. Varerne eller tjenesteydelsernes art, mængde eller omfang
  8. Momsgrundlaget
  9. Enhedsprisen eksklusiv moms
  10. Eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis de ikke er indregnet i enhedsprisen
  11. Gældende momssats
  12. Momsbeløbet

 

Gem fakturaer
Du skal selv opbevare en kopi af de fakturaer, du har udskrevet. Kopien kan være en gennemskrivningskopi, en fotokopi eller en ekstra udskrift. Det er uden betydning, blot kopien er identisk med originalen, evt. bortset fra ordet ”kopi”, og bortset fra farver, papirkvalitet mv. Din fakturakopi er en meget vigtig del af grundlaget for at lave dit eget regnskab.

 

Elektronisk Fakturering til det offentlige
Elektronisk fakturering betyder, at alle virksomheder, der sælger til det offentlige skal sende elektroniske regninger.

Når du vil fakturere en offentlig institution, kan det kun ske via deres EAN-nummer, som kan sammenlignes med virksomheders cvr-nummer.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer