Påvirkning af overskud: sådan øger du den økonomiske stabilitet
Der er grundlæggende tre måder man kan påvirke sit overskud/ nettoresultat på.
Der er grundlæggende tre måder man kan påvirke sit overskud/ nettoresultat på.
- Man kan skabe en større omsætning
- Man kan minimere udgifterne
- eller man kan kombinere de to.
Nødvendigt med overskud
Skal man drive en virksomhed, er det nødvendig at have et nettoresultat/overskud af den daglige drift, med mindre der er tale om en hobbyvirksomhed. Er der intet overskud, er der heller ingen løn til indehaveren.
Selv om nogle virksomheder kan have et planlagt underskud i en periode, f.eks. på grund af omkostninger til sin produktudvikling, så handler det i den sidste ende om at kunne leve af sin virksomhed.
1. Sikre høj omsætning – og indtjening
Mange virksomheder, både nystartede og etablerede, er tilbøjelige til at prioritere en høj omsætning frem for en høj indtjening. De to ting skal på længere sigt kunne følges ad.
Vokseværk koster penge. En god grund til at prioritere omsætning frem for indtjening kan være, at indehaveren ønsker at virksomheden skal udvikle sig og vokse for på langt sigt at tjene flere penge.
Indehaveren erkender imidlertid, at det undertiden så at sige koster penge at få en højere omsætning, og at man ikke nødvendigvis tjener penge på væksten i første omgang, men når den højere omsætning er blevet stabil.
At være billig kræver styring. Det er ikke et mål i sig selv at få en høj omsætning, hvis den ikke skaber overskud. Bygger man hele sin virksomhed op på at sælge billigt, vil det give et lavt dækningsbidrag (omsætning minus varekøb).
Har man planlagt med en lav fortjeneste pr. solgt enhed eller pr. løst opgave, er det vigtigt at have et velfungerende bogholderi, da man altid skal holde godt øje med omkostningerne. Dine driftsomkostninger skulle jo nødigt være højere end din indtægt. Du bør kigge på, om det overhovedet kan betale sig for dig, at sælge produkter eller ydelser til den pris, eller om du mon bør gå en tak højere op.
2. Minimere udgifter
Hvis du har den omsætning, du mener du er i stand til at opnå og ikke har mulighed for at hæve priserne, kan du prøve at gennemgå alle dine udgifter.
Mange nye iværksættere, særligt dem der tilbyder ydelser, kan føle sig ydmyge i starten, og komme til at sætte sine priser alt for lavt. Dette må man lære at overkomme, og hurtigt erfare, at det ikke er farligt at give den pris, som får det hele til at køre rundt for dig, frem for en pris, der hiver dig i underskud.
Når du kigger på dine udgifter, er de variable udgifter de “gode udgifter”, for de optræder udelukkende ved salg. Bor du i Jylland og sælger foredrag i Nordsjælland, vil dine variable udgifter være transport, hotelophold og evt. leje af udstyr. Disse udgifter får du udelukkende, fordi du allerede har solgt din ydelse. Derfor kan man jo godt tjekke om transporten, hotelophold og udstyr kan findes billigere end det, man plejer at betale.
Faste udgifter har man, selvom man ikke sælger noget. Det er f.eks. husleje, revisor, markedsføring m.v.
Kik evt. hver eneste udgiftspost igennem for at se, om den kan minimeres eller helt skæres væk.
Det kan også være en idé at flytte “faste udgifter” til “variable udgifter”. I stedet for at købe en dyr printer til 100.000 kr., vil det måske være en fordel at betale en dyr pris for f.eks. farvekopier, som man bruger i sin virksomhed. Så vil man sandsynligvis nøjes med at købe farvekopier, når man har solgt dem i forbindelse med en opgave.
3. Et mix
Man kan spare så meget, at man også sparer muligheden for at tjene penge helt væk. En idé kan være at spare på alle de omkostninger, der ikke direkte er med til at skabe en omsætning. Måske kan man endda kanalisere flere penge til de salgsfremmende aktiviteter. Derudover bør du aldrig spare væk, der hvor besparelsen kan risikere at påvirke kvaliteten af dit produkt eller ydelse.
Beslutningen om hvordan virksomhedens overskud skal forsøges påvirket, er op til ejerens fornemmelse for virksomheden og dens kunder.