Planlæg din produktmarkedsføring effektivt og øg chancerne for succes

En gennemarbejdet markedsføringsplan skal sikre, at dine kræfter bruges optimalt på at synliggøre dine produkter eller ydelser.

Der er god værdi i at have en specifik markedsføringsplan for enkelte fremstød. Inden du går i gang, er der nogle overvejelser du bør gøre dig:

 

Giver det mening?
Hvis ikke det giver mening at bevæge dig ind på et nyt marked, er der ingen grund til at lave en omkostningsfuld og tidskrævende markedsføringsplan. Det kan du nemt afdække ved at svare på følgende spørgsmål:

  • Er der kunder at hente? Hvis du prøver at bevæge dig ind på et marked, hvor efterspørgslen er mættet, gør det salget sværere.
  • Kan du imødekomme de behov kundegruppen har?
  • Er du konkurrencedygtig? Det er de færreste forundt at bevæge sig ind på et marked, hvor der ikke er andre aktører. Men hvis efterspørgslen er stor nok, kan markedet sagtens bære flere udbydere. Og selv hvis det er mættet, har du muligheder. Du skal bare kunne noget andet. Bedre kvalitet, lavere priser, en ny farve eller en anden form. Det er lige meget, hvor dine kompetencer ligger, men de skal kunne skabe en unik effekt. Hvis du kan tilbyde noget, de andre ikke kan, vil de fleste markeder finde plads til dig.
  • Hvordan ser fremtiden ud? Det er umuligt at spå, men det er tilladt at bruge hovedet.
    Selvom et marked rykker lige nu, behøver det ikke være tilfældet om et halvt år eller tre måneder. Der er sæsonprægede markeder, der har fremgang på særlige tidspunkter (fx Juletræer i december), og der findes produkter, der er populære lige nu, men som vil forsvinde lige så hurtigt, de dukkede op. Det kunne fx. være fidget spinners, der fik en hurtig fremgang, toppede i tre måneder, og forsvandt igen. Salget kan være der, men hvis du ikke kan være blandt de første, kan det blive en dyr affære.

 

Tilpas dit materiale
Du har overvejet markedet, og nu står du og skal videre. Dit produkt er klart, og kunderne venter bare derude. Hvad gør du så? Overvej dine aktiviteter, og sats på dem, der giver bedst mening.

Skab en tidslinje, der indeholder alle dine aktiviteter, og afstem dem, med den verden, du ellers findes i.

Hold gerne øje med events og begivenheder, der er relevante for dit produkt. De afgør dine deadlines, og giver et prej om, hvornår det er mest effektivt at lancere og køre tilbud.

Her kan det være effektivt at lave en decideret marketing kalender, hvor du planlægger forskellige kampagner, indhold der skal op på hjemmesiden og sociale medier, udsalg osv.

Hvis du kører EM-Finale tilbud er det nok hensigtsmæssigt, at du markedsfører dem op til EM-finalen og ikke kun på selve dagen. Sælger du selve billetterne til kampen, skal markedsføring planlægges helt op til et år før, hvor forskellige kampagner skal køre løbende.

Gør klart, hvilke platforme og hvilket indhold, der skal bruges på specifikke tidspunkter samt hvilke aktiviteter, du kan håndtere, og hvilke du skal finde andre til at gøre for dig.

Husk også at inkludere tid til at vurdere effekten af dine tiltage flere gange, så du løbende kan tilpasse din plan.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer