Plej dine kunder, giv dem en god oplevelse og bevar den gode relation
Kunder kan være svære at skaffe og endnu sværere at holde på. derfor er det vigtigt, at du sætter kundepleje på dagsordenen for din virksomhed.
Det er lige meget om det er kunder, der lægger store ordrer eller køber tre ting på din webshop. Glade kunder vender tilbage, og selvom salget er én ting, er den gode oplevelse med til at folk vil anbefale dig til andre.
Når kunder personligt anbefaler dig til bekendte, er det den bedste markedsføring du kan få. Det er naturligt og viser helt reelt, at man får en god oplevelse for dig. Derfor skal du gøre dit for, at kunden sidder tilbage med denne følelse, hvor det nærmest har været en fornøjelse for dem at have pungen op af lommen, fordi de har fået så meget værdi igen.
Her er hvad god kundepleje drejer sig om:
At kende sine kunder
Hvis du kender dine kunder, kan du bedre imødekomme deres behov. Bruger kunden mælk i kaffen? Så kan du have mælk på bordet, næste gang I holder et møde. Har dine kunder iPhones, så tilbyd gode priser på iPhone covers. At kende sine kunder handler om at kunne imødekomme deres behov. Også selvom de ikke selv kender dem.
At vise omtanke
Brug lidt ekstra kræfter på kunderne, når du har chancen. Lad være med at skubbe dem ud af vagten, så snart de har skrevet under eller trykket “køb”. Den gode oplevelse er det der sikrer, at de vender tilbage. Og det kan sagtens være 10 minutter efter, du reelt har sluttet handlen af.
At ville kundernes bedste
Det er de færreste iværksættere, der kan leve af ingenting – der er som regel en økonomi, der skal hænge sammen. Men det behøver ikke betyde, at du skal presse kunden for så mange penge som muligt, første gang, du får chancen. En god handel skaber tilbagevendende trafik, og det er bedre at tjene 1.000 kr. over flere besøg, end 100 kr. på et enkelt.
Hold hvad I lover
Intet kan få kunderne til at gå over på den anden side af gaden hurtigere end virksomheder, der ikke holder, hvad de lover. I dagens digitale verden er der rigelige muligheder for at komme ud med brok, og dårlige anmeldelser er der ingen, der kan være tjent med. Når den først er ude til hele verdens skue, kan den ikke fjernes igen.
Husk: Det er bedre at love, hvad du kan holde. På den måde er der plads til positive overraskelser, hvor du overgår kundens forventninger.
Gå den ekstra mil
Bruger dine kunder din butik til at købe gaver, kan du tilpasse forsendelsen, så den ikke afslører, hvad der er i pakken – hvis nu den skulle ende i de forkerte hænder. Alle aspekter af kundepleje handler om at give det bedst mulige indtryk af dig og din virksomhed, så de vender tilbage, og tager deres venner med. Når alle vinder, er det er den bedste måde at tjene penge på og du vinder både på samvittigheden og det gode omdømme.