Ryd forsiden – sådan får du din historie i mediernes søgelys

Det kan være en velsignelse at få sit firmanavn i avisen. Så længe der er værdi i det, du gerne vil have ud, er der mange journalister, der gerne vil skrive om din virksomhed. Der er dog mange andre, der kæmper for at komme i søgelyset.

Hvis du vil øge chancerne for at få opmærksomheden, er der her en række gode råd, du kan få gavn af:

Find det rigtige medie
Det kan godt virke som en god idé for dig at fortælle alle i lokalområdet om din nye forretning. Men det er “just another day at the office” for alle andre. Skal din historie have succes i medierne, skal du finde den interessante vinkel, der kan noget mere.

 

Vær sikker på din historie
Journalister får konstant tips om gode historier. Nogle bliver til noget, og andre gør ikke. Der er ikke plads til, at en journalist går en hel dag med historier, der viser sig ikke at være sælgende, eller hvor underholdningsværdien ikke er høj nok. Derfor er de meget kritiske fra starten af.

Hvis du kan få dem overbevist fra starten, hvor du præsenterer en historie fra en skarp vinkel, er chancerne for at du kommer i medierne langt større. På den måde skal du se det som at du gør en stor del af forarbejdet, så journalisten kan se værdien i historien ved første øjekast. Du “skriver” ikke artiklen for dem, men præsenterer historien fra en spændende vinkel.

 

Vægt din historie
Har du en god historie, der kan bringe værdi for mediet, skal du gøre op med dig selv, hvad du reelt set kan få ud af historien. Forsider hænger ikke på træerne, men mindre kan også gøre det. En godt placeret artikel med et billede, kommer du langt med. Så gælder det bare om at spørge sig selv, hvorvidt der er nok kød på historien, til at der kommer en journalist og en fotograf forbi.

 

Vær præcis
Husk på elevatortalen, når du skal pitche din idé til en journalist. Lad være med at bruge udenomssnak og prøve at underbygge din historie med dine egne overbevisninger om, hvorfor historien er god. Kan den ikke stå alene uden en alenlang baggrund, skal du nok tænke den igennem igen. Pas også på med at inddrage for mange mindre vigtige detaljer. Hold historien skarp og direkte.

 

Gør journalistens arbejde
Jo mere du har forberedt til historien, jo bedre. Skal der et budget med til historien? Så hav den klar til afsendelse. Er der personer i historien, der er vigtige at snakke med, så hav aftalt med dem, at det er ok, de bliver ringet op, og hav telefonnumrene klar. Men lad være med at “skrive” artiklen for dem.

 

Skil reklame fra nyheder
Nyhedshistorier er ikke en reklame. Overvej dit budskab kritisk, inden du ringer nogen op.

 

Sats på de rigtige heste
Lad være med at være den, der skriver til journalisterne, fordi du nu fører et tidligere produkt i rødt eller har sat alting 20% ned.

 

Dyrk dit forhold med mediet
Når du har afgrænset dine medier, kan du begynde at dyrke et forhold til mediet. Hvis du først er på fornavn med en journalist hos dit foretrukne medie, er du godt på vej. Troværdige kilder er altid nyttige. Invitér gerne til events i din virksomhed, hvis det er en stor nok historie. Hvem vil ikke gerne en tur væk fra skrivebordet i ny og næ?

 

Vær tålmodig
Det kan være mange årsager til, at din historie ikke kom på netop denne dag. Måske passer historien bedre til en anden dag, eller der er sket noget, der tager opmærksomheden fra redaktionen. Måske er det et layout spørgsmål. Hvis ikke din historie er tidsfølsom, kan den godt være blevet lagt i banken af historier til senere. Hvis du havde en klar aftale med journalisten, er det naturligvis ok at tage kontakt og spørge, hvad der er sket. Ellers bør du vente et par dage med at sende en mail.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer