Sådan definerer du din virksomheds identitet og sætter basis for effektiv branding
Som virksomhed er det vigtigt at have en identitet, som dine kunder kan forholde sig til. Det er det der adskiller jer fra andre, og gør jer til noget ganske særligt. Selv hvis I tilbyder præcis de samme produkter som jeres konkurrenter, er der noget unikt over jeres identitet, som vil få kunderne til at vælge jer.
Din brand identitet er kernen for din markedsføring. Det er den der er med til at definere målgruppen I går efter og fremhæver jeres vigtigste kvaliteter som virksomhed. Det kan tage tid at definere sin virksomhedsidentitet, og det er vigtigt at få gjort det ordentligt fra starten. Man kan sagtens ændre brand undervejs, men bliver du først husket for en bestemt identitet, som din markedsføring har værnet om, er det den dine kunder vil huske. Er den særligt gennemført, vil den hænge ved i folks bevidsthed i mange år frem.
Som virksomhed er I ikke bare de produkter og services I tilbyder. Selvfølgelig skal jeres høje kvalitet og service fremhæves, men I er også nødt til at have noget unikt, der skiller jer ud, og gør, at din målgruppe begynder at føle, at de kender til jer. Blandt succesfulde eksempler kan der blandt andet nævnes Harry fra DSB-reklamer eller Peter fra Leasy reklamer, som har sat sig fast i bevidstheden hos de fleste danskere. Nu er det din tur.
Målgruppe og Buyer Persona
For at skabe en god virksomhedsidentitet, kan du effektivt starte med at kigge på din målgruppe. Hvad ville dine ideelle købere synes om? Hvilken målgruppe er de? Er det børnefamilier eller unge?
Her kan du med fordel prøve at lave en Buyer Persona, hvor du forestiller dig en specifik person, der er din potentielle køber. Hvor gammel er han/hun? Hvilket erhverv arbejder de med? Hvad interesserer de sig for i fritiden? Osv. Vær så specifik som muligt, så du har et helt klart billede af personen i tankerne, når du begynder på marketings materiale og tekster, henvendt til de potentielle købere.
Her kan det være fristende at nævne flere forskellige typer personer, fordi dit brand spænder bredt, men øvelsen her er at opdigte en helt specifik person, så har man har et meget skarpt billede af, hvem man taler til, når man laver kampagner.
Brand story
Når I har styr på målgruppen og jeres Buyer Persona, kan I begynde på en brand story. Den skal være med til at vække pålidelighed og tillid, og skabe en relation til målgruppen. Her skal jeres kerneværdier være centrale for virksomhedens brand story. Den skal vise hvorfor I gør det I gør. Hvilken forskel gør I? Hvorfor brænder I for det I laver? Hvordan gøres livet lettere for forbrugeren med jeres produkt eller service?
En klassisk opbygning af en brand story, som også kan overføres til en reklame ville være: problem, løsning, problem, løsning, problem, løsning. På den måde går reklamen i bølger, og man ser konkrete eksempler på situationer, hvor din virksomhed kan være en effektiv løsning. Sørg for at opstille situationer, som din målgruppe virkelig kan relatere sig til, og understreg hvorfor jeres løsning er smartere end den traditionelle måde.
Når I har udviklet både Buyer Persona og brand story, har I efterhånden fået defineret jeres identitet som virksomhed. For at gøre det ekstra tydeligt, kan I fremhæve jeres værdier på jeres hjemmeside samt en om os side, som skaber troværdighed.Her bør I både nævne, hvorfor I skiller jer ud fra markedet og hvorfor I er karismatiske som samarbejdspartnere.