Sådan påvirker du dit salg positivt og skaber mere skub i din forretning
Der er forskellige parametre i virksomhedens drift, som du kan vælge at fokusere på, hvis du vil påvirke salget og skabe mere vækst.
En total optimering af salget vil være, hvis du er i stand til at tilføre hvert parameter lige præcis de ressourcer, der er nødvendige på de rigtige tidspunkter.
Der er mange områder du kan justere på i din virksomhed. Nogle af dem vil være bekostelige og det siger sig selv, at du ikke kan udføre dem alle på én gang. Prøv derfor at analysere dine kunder, og læg mærke til hvad de særligt har lagt mærke til, eller hvad de ikke har været 100% tilfredse med.
Har de særligt bemærket et bæredygtigt initiativ I gør i jeres virksomhed, skal I fortsætte af den vej og gøre mere af den slags. Det kan for eksempel være gennem miljøvenlig emballage.
Lav en liste med ting, der kunne forbedres i din virksomhed, og prøv at veje dem op mod hinanden, for at finde ud af hvad der er vigtigst for dine kunder, som kunne gå ind og påvirke salget positivt.
Grundlæggende parametre
- Produktudformning: kvalitet af ydelse/produkt
- Emballage: udformning, ensartethed, udstråling, miljøvenlig, genbruges, praktisk
- Sortiment: bredt, dybt, brancherettet
- Pris: prisfastsættelse, lokkepris, psykologiske priser, tilbud, markedsorienteret pris m.v.
- Betalingsbetingelser: kontant, kredit, rabatter etc.
- Service: forpligtelser overfor køber, returret, e-services, før køb – efter køb
- Beliggenhed: ved kunder, ved grossist, tilfældighed
- Personale: optræden, viden, ekspertise, specialisering, holdning
- Distribution: direkte salg, indirekte salg, butikstyper, indkøbsforeninger, salgsvogn, pakning, den fysiske transport m.v.
Kontakt-parametre
- Reklame: annoncer, tryksager, internet, kataloget, brochurer, magasiner, løbesedler, biograf-, tv- og radioreklame, trafikreklame, butiksdisplay, udstillingsreklame, skiltning, reklamegenstande m.v.
- Sales promotion: vareprøver, intro-rabatter, demonstration, udlån på prøve og butiksudstillinger
- Public relation: omtale, image arrangementer, pressemeddelelser, events og undervisningsmateriale
- Deltage på Messe- og udstilling
- Sponsorering: kultur- sports-, og miljø sponsorering
- Personligt salgsarbejde: salgsbreve, opsøgende salg og direct mail