Salgs- og leveringsbetingelser: Her er hvad du skal have styr på

Det er ikke lovpligtigt at udarbejde skriftlige salgs- og leveringsbetingelser, men det tilrådes at gøre det, så risikoen for problemer og konflikter kan minimeres.

Det er en service overfor virksomhedens kunder at fremsende salgs- og leveringsbetingelser. På den måde ved kunderne under hvilke betingelser de handler, og kan sige fra, hvis de er uenige.

Købeloven er deklaratorisk. Det vil sige at den kan fraviges ved aftale. Men man ikke fraskrive sig sit ansvar, når man udarbejder salgs- og leveringsbetingelserne. Hvis man prøver, vil det højst sandsynligt blive tilsidesat under en evt. retssag med en kunde.

Det kan anbefales at sende salgs- og leveringsbetingelserne omkring din advokat samt at du sikrer at de er i overensstemmende med dem, der ellers bruges indenfor din branche.

 

Betingelser
Salgs- og leveringsbetingelser sendes ofte ud sammen med tilbuddet. Her kan der en henvisning på forsiden til bagsiden eller “det vedhæftede”, hvor de kan læses.

Kunden skal kunne læse dem igennem senest i det øjeblik en aftale indgås, og de skal være en del af aftalen. Det er ikke nok, at salgs- og leveringsbetingelserne står bag på en faktura. Faktureringen er jo en efterfølgende handling for at få penge for det arbejde, der er udført, eller den vare, der er leveret.

Det er altid dig som sælgeren, der skal kunne bevise, at salgs- og leveringsbetingelserne var en del af aftalen. Derfor kan det i nogle tilfælde være en god ide at få en kundes bekræftelse på, at de er modtaget og accepteret.

 

Overslag
Et salgsforløb kan starte med, at kunden får et overslag på en given opgave. Et overslag er en hurtig specificering og en evt. pris på en opgave.

Det skal fremgå af det fremsendte overslag, at det kun er et overslag. Det er vigtigt, at kunden ved at det kun er et overslag de har modtaget, da et overslag ikke er bindende.

 

Tilbud
Synes kunden at overslaget er interessant, kan de bede om at få et egentligt tilbud.

Når man sender et tilbud, er det bindende for dig som giveren i en vis periode. Perioden kan fremgå af selve tilbuddet. Gør den ikke det, er der måske en regel i branchen om, at et tilbud er bindende i en bestemt periode. Ellers er det ifølge Aftaleloven den tid, giveren ved afgivelsen af tilbuddet må regne med, at modtageren skal bruge til at overveje og svare på det.

 

Ordrebekræftelse
For at være helt sikker på at have fået en ordre, er det nødvendigt at få kunden til at returnere en specificeret ordrebekræftelse i underskrevet stand. Herunder evt. også et eksemplar af salgs- og leveringsbetingelserne i underskrevet stand.

 

Købeloven
Købeloven har forskellige regler for køb mellem erhvervsdrivende (handelskøb) og for køb mellem en erhvervsdrivende og en forbruger (forbrugerkøb).

En sælger kan typisk misligholde en aftale ved at levere sine varer for sent, eller ved at levere en mangelfuld vare.

En køber kan typisk misligholde en aftale ved ikke at betale for varer eller betale for sent.

Ved enhver mangel skal der straks reklameres til sælgeren. Sælgers misligholdelse kan medføre erstatningsansvar eller køber kan annullere købet eller kræve omlevering.

Købelovens regler om konsekvenserne af mangler og forsinkelse kan fraviges i salgs- og leveringsbetingelser. Men alt efter branche er det ikke alt der kan eller bør fraskrives. Ellers ville ingen formentligt købe noget.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer