Skab genkendelse med det helt rigtige logo

Din virksomhed skal have et navn og et logo. Det er de to mest genkendelige ting ved en firmaidentitet. Mange virksomhedslogoer er blevet blandt de mest kendte former og faconer i verden.

Bare tænk på følgende: En sort cirkel med to mindre cirkler strategisk placeret, et æble, der mangler en bid, en stjerne i en cirkel eller et gyldent M. Alle er genkendelige former, og alle ved, hvad der gemmer sig bag de forholdsvist enkle former.

Når du skal vælge et logo, skal du holde flere ting for øje:

 

Genkendelighed

Dit logo skal være hurtigt at genkende, og endnu hurtigere at afkode. De fleste lægger mange kræfter i deres logoer, og mange logoer ender desværre unødigt komplicerede, i et forsøg på at inkorporere for mange af de ting, som virksomheden står for. Det kan hurtigt virke støjende og stressende visuelt.

 

Fleksibilitet

Dit logo skal kunne virke i mange sammenhænge. Til at starte med på et visitkort eller som ikon på en hjemmeside. Simple former og stiliserede logoer med meget lidt tekst og indhold, gør sig bedst i de små udgaver. Det er bare ikke nok. For hvad så den dag, du har lagerhaller over hele verden og 50.000 ansatte bare i Danmark? Så skal du bruge et logo, der også virker, når det er trykt på et banner, der er 20 meter højt. Det gør ikke noget at drømme, og øvelse er godt, da det tvinger dig til at forholde dig til mange forskellige faktorer, mens du prøver dig frem. Det er sjældent logoet sidder lige i skabet ved første skitse.

 

Farver og striber

Der er ingen regler for, at et logo kun skal være én farve. Den amerikanske Tv-kanal har i årevis haft en påfugl med seks farvede halefjer. OL-ringene har fem forskellige farver. Der er dog meget at hente på at have et logo, der også fungerer i sort/hvid. Du kan jo ende med at bruge dit logo i rigtig mange sammenhænge, og på forskellige baggrunde. Her er det fint at logoet kan være strømlinet og passe ind stilmæssigt.

 

Gem din designmanual

Når dit logo er færdigt, og du har fået det rentegnet af en professionel, skal du huske at gemme din designmanual. Om ti år kan det være, du skal have lavet en annonce, og den originale grafiker har bevæget sig videre. Der er ikke nogen, der kender skrifttypen eller farvekombinationen på dit originale logo, og pludselig findes der 12 forskellige udgaver af dit logo, og du kan ikke huske, hvilket der er det rigtige. Tag en backup på en USB-nøgle og læg den et sikkert sted. Husk endelig også at få lagt det hele op i skyen.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer