Velkommen på forsiden – når du dummer dig og medierne opdager det

Til tider kan det være en forbandelse at få sit firmanavn i avisen. Hvis en journalist sniffer rundt om en historie, der ikke er positiv for din virksomhed, skal du ikke gå i panik, men tage den med ro.

Først og fremmest bør det nævnes, at hvis du står overfor et decideret lovbrud, er der ikke nogen hjælp at hente. Anskaf en advokat i stedet for at sidde her på nettet, og lad så være med at begå kriminalitet igen, din hat.

Hvis det ellers er helt lovligt, og du måske ikke er direkte ansvarlig for historiens oprindelse, kan du følge disse trin til at komme gennem historien med skindet på næsen.

 

Er der hold i det?
Hvis du ikke har hørt noget om de problemer, journalisten fremstiller, skal du gøre opmærksom på det, og bede om tid til at få sat dig ind i sagen. Uanset hvilket signal det sender, at bede en journalist om tid til at forberede dig, skal du ikke give citater i en historie, du intet kendskab har til. Dette gælder kun i situationer, hvor du ikke har direkte ansvar.

Professionelle journalister er ikke ude på at vælte verden, og derfor vil kilder få den tid de skal bruge, til at kunne give et ordentligt citat. Er det til gengæld dig, der bærer ansvaret, og du godt ved, hvad det handler om, vil det kun virke yderligere mistænksomt, at du beder om tid til at forberede dig… eller måske til at skjule noget. Det kommer kun til at få negative konsekvenser.

 

Hvem har ansvaret?
Find ud af, hvem der har ansvaret. Har du en leverandør, der har sjusket med indkøb og ikke fulgt anvisningerne for konstruktioner eller materialer, har det også en effekt på dig. Det er måske ikke dig, der har det direkte ansvar, men dine kunder og avisens læsere, vil ikke være så fornuftige, at de skelner mellem jer. Det er helt naturligt, og det bliver kun værre, hvis du peger fingre og bare kæmper for at få sendt aben videre.

Du bør for guds skyld ikke lave et opråb på de sociale medier, hvor du hidsigt skælder ud eller latterliggør modparten og/eller journalisten. Det vil kun have en negativ effekt på dit image, og vil ikke få nogen til at støtte dig. Nærmere tværtimod.

 

Vær forstående
Hvis kunderne har en reel anke, skal du ikke afvise eller bagatellisere dem. De har grund til at være sure og utilfredse. Anerkend det og prøv i stedet at arbejde for at hjælpe dem, til at blive sure på de rigtige.

 

Vær ærlig
Du ved ikke, hvor meget journalisten ved. Men bliver du taget i en løgn, vil interviewet hurtigt ændre karakter, og hvad der er en historie om et uheldigt valg, bliver hurtigt til en historie om forsætlig uagtsomhed eller endda bevidst forsømmelighed.

 

Tag konsekvensen
Når historien kører, er du i søgelyset. Alle kigger på dig i en periode derefter, og det er en god mulighed for at vise, at du ændrer fremgangsmåde eller skifter leverandører. Dine kunder er ekstra lydhøre overfor, hvad der sker. Og det er her du har muligheden for at vise, at de nye produkter eller fremgangsmåder er drastisk forbedrede eller billigere. Hvis du til gengæld ikke har tænkt dig at ændre på noget, ville du nok være holdt op med at læse for længst alligevel. Prøv at find kompromiset frem.

 

Følg op på det
Selvom du måske er sluppet let omkring en historie, hvor det ikke er dig, der har ansvaret direkte, er det en god mulighed for at følge op på processerne, der har skabt situationen til at starte med.

 

Tag ved lære
Er der noget i denne historie, der kan bruges i andre sammenhænge er det måske dyrt købte lærepenge. Få noget for dem og brug erfaringen til at undgå at det sker igen. Hvis det sker igen, vil du på den måde være bedre til at takle det, og passe bedre på fremover.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer