Betalingsbetingelser – hvad skal den indeholde for at få flow i din forretning?

Når du sælger dine varer eller ydelser, skal du huske klart at angive, hvornår du ønsker, at kunden skal betale.

Dine betalingsbetingelser er vigtige for både dit og kundens cashflow. Derfor er det en god ide at bruge tid på at fastsætte de rigtige betingelser for din virksomhed, og derefter huske at gøre dem synlige på både fakturaer og i dine Salgs- og leveringsbetingelser.

 

Skal jeg give mine kunder kredit?
Om du skal give kredit, og i givet fald hvor lang kredit, afhænger af din aftale med din kunde, og til en vis grad af branchekutyme. Mange virksomheder giver en kredit på 30 dage, eller eventuelt “løbende måned + 30 dage”.

Kredittiden kan i nogle tilfælde være en konkurrenceparameter på linje med f.eks. prisen. Du må gøre dig klart, at jo længere kredit du giver, jo større er risikoen for, at du ender med slet ikke at få dine penge. Det er aldrig helt risikofrit at give kredit.

 

Netto kontant
Hvis du ingen særlig aftale har med din kunde, kan det ofte være hensigtsmæssigt, hvis du på din faktura anfører enten “netto kontant” eller “8 dage netto”, for på den måde signalerer du, at du i princippet ikke giver kredit.

Du kan vælge en fast dato – f.eks. den 25. april – hvis den ligger 14 dage fremme. Så er kunden ikke i tvivl om sidste dag for betaling.

Du kan også vælge i første omgang blot at afvente at kunden betaler, således at du i praksis først rykker for betaling, når der er forløbet en måneds tid, og kunden stadig ikke har betalt.

Selv om du på den måde i nogle tilfælde kommer til at give en måneds kredit, så slipper du for det problem, at du reelt ikke kan rykke for betaling førend den kredittid, du har anført på din faktura, er væsentligt overskredet (f.eks. 30 dage netto overskredet med 2 uger = 1½ måneds kredit.

 

Ryk hurtigst muligt
Har du anført en betalingsfrist på 8 dage, og kunden efter 30 dage ikke har betalt, behøver du ikke at være tilbageholdende med at rykke efter de 30 dage, eller måske endda tidligere, hvis det forekommer rimeligt at gøre det.

Når du skal rykke en kunde for betaling, kan du gøre det pr. brev, telefonisk eller på anden måde. Det er op til dig, og mest af alt et praktisk spørgsmål.

 

Rentetilskrivning
Du kan vælge at tilskrive renter på tilgodehavendet hos din kunde, hvis kunden ikke betaler til tiden. Mange bogføringssystemer kan tilskrive renter automatisk.

Der findes retsregler om størrelsen af sådanne renter, men disse er egentlig ikke ret vigtige. Uanset med hvilken sats du tilskriver renter, så vælger kunderne nemlig oftest at betale beløbet uden renter, når de får en rentenota. Du må se sådan på det, at hvis en rentenota får folk til at betale, hvad de skylder, så er det vel godt nok, også selv om de ikke altid betaler renterne.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer