En effektiv forretningsmodel som øger chancen for vækst i din forretning
Enhver virksomhed skal have en forretningsmodel. Med den er forretningens DNA defineret og virksomhedens mål ligger klare foran jer. Samtidig vil den også kunne hjælpe jer til at lægge den rette marketingstrategi. Forretningsmodellen skal besvare fire vigtige spørgsmål:
Hvad tilbyder du kunden?
Det er klart at du ganske enkelt skal kunne forklare produktet, du tilbyder dine kunder. Men du skal også kunne svare på hvilken værdi dit produkt tilbyder og hvornår i cyklussen kunden oplever at få værdi? Derudover skal du gøre det klart, hvordan du positionerer og prissætter dit produkt.
Hvordan sælger du dit produkt?
Her bør du identificere dine primære kunder og målgruppe. På den måde kan du skabe processer for, hvordan du etablerer, fastholder og udvikler dine kunderelationer. Overvej også nøje, hvilke platforme du når ud til kunderne på. Hvad er dine salgskanaler?
Hvordan producerer du dit produkt?
Du skal have et produkt, før du kan sælge dit produkt. For at kunne starte et produktionsapparat, skal du vide, hvilke ressourcer der er nødvendige samt hvilke aktiviteter, din virksomhed skal udføre. Skal du selv producere fra bunden af eller skal du bruge mellemmænd? Under dette punkt skal du også gøre dig det bevidst, hvordan du samarbejder med underleverandører.
Hvordan tjener du penge på dit produkt?
Alt det foregående er vigtigt at vide, men intet er så vigtigt som at være klar over, hvordan du tjener penge på dine produkter eller ydelser. Få afklaret, hvordan dine indtægter ser ud samt hvordan virksomhedens omkostningsstruktur er bygget op. Det gør dig i stand til at prissætte, så du skaber overskud.