God markedsføringsskik – undgå at komme i klemme og udvis samtidig respekt overfor dine potentielle kunder
Her i landet har vi en lov, der dikterer, hvordan du må markedsføre dit produkt eller din ydelse. Det er også denne der er med til at bestemme, hvordan du må opsøge kontakt med kunder
Det er ikke den samme markedsføringslov, der gør sig gældende i alle EU-lande. Til gengæld tager den danske markedsføringslov afsæt i udtrykket “god markedsføringsskik”. Det kan gøre det svært at gennemskue, hvad det helt præcist dækker over.
Som udgangspunkt gælder det om at finde de regler, som loven dækker over, der passer i din specifikke situation.
Markedsføringsloven indeholder dog klare regler for de fleste situationer, du må fx ikke:
- Give falske eller mangelfulde informationer om dine egne produkter
- Give falske informationer om dine konkurrenter eller deres produkter
- Bruge andres kendetegn som navne, logoer, slogans og lign.
- Diskriminere eller generelt overtræde andre gældende love
- Påføre kunden besvær
- Kontakte den potentielle kunde uopfordret på mail
Til gengæld skal du:
- Tydeliggøre evt. farlighed og holdbarhed på dine produkter
- Vejlede om vedligeholdelse
Hele loven kan du se her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188880
Desuden er det vigtigt at kende Købeloven, hvis du henvender dig til private forbrugere. Den kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142961