Om Moms generelt: Sådan beregner og registrerer du din moms

I Danmark er momsen en skat på 25%, der skal betales af virksomheder til Staten. Momsen lægges på dine produkter og ydelser, og betales reelt set af dine kunder. Du skal dermed bare sende pengene videre til SKAT

Til gengæld kan du modregne de udgifter, du har i forbindelse med virksomhedsdriften. Hvis du køber ydelser af leverandører og betaler moms, der svarer til den moms du selv modtager, går du således i nul.

 

Momsregistrering
Medmindre du er blandt de få undtagelser (som læger og undervisere) for momspligt, skal du være momsregistreret. Når du er registreret, får du et momsnummer, som samtidig er dit CVR-nummer.

 

Beregn din moms
Salgsmomsen er den moms, du kan udregne af salget af dine tjenester eller produkter. Denne udregnes ved at lægge 25% oven i den pris, du sætter på produktet. Dermed vil et produkt, du vil sælge til 400 kr. ende med at koste kunden 500 kr.

Som udgangspunkt skal du betale salgsmoms af alle dine samlede salgsindtægter. Der er dog undtagelser, som SKAT eller din revisor kan hjælpe med at finde ud af for dig.

Købsmomsen er udregnet fra de udgifter din virksomhed har til leverandører. Når du skal lave momsregnskab, vil din købsmoms blive modregnet i din salgsmoms, eller du vil få pengene retur fra SKAT.

 

Få hjælp fra SKAT
Hvis du er momsregistreret kan du altid henvende dig til SKAT for at få svar på evt. spørgsmål og områder, hvor du er i tvivl.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer