#SoMe: Sådan kommer du godt i gang på de sociale medier
Digital markedsføring har taget et stort skridt siden introduktionen af sociale medier som Facebook og Instagram. Her bør du være til stede og helst meget aktivt. For at folk skal få øje på dig og identificere sig med dit brand, er det især de sociale medier, du skal bruge som redskab
Hver tredje dansker bruger de sociale medier. Hvis du kun kigger på aldersgruppen 15-18 år, er der næsten tale om 100%. Udover det består over 60% af vores samlede gennemsnitlige telefontid med at kigge på de sociale medier.
På den måde er det næsten sikkert at sige, at uanset hvilken branche du beskæftiger dig med og hvilken målgruppe du har, vil de være at finde på et eller flere af de sociale medier. Er din målgruppe andre virksomheder, er det en god idé at starte med at kigge på LinkedIN.
For dig som iværksætter betyder det, at der er god eksponering at hente. Men det kræver at du er der, og at du forstår at bruge medierne på den rigtige måde.
Hvert medie har deres egne styrker, der kan udnyttes til dine markedsføringsformål. Som udgangspunkt er en tilstedeværelse med din virksomhed gratis på alle medierne, men du kan med fordel betale dig til bedre eksponering.
Facebook
Den virkelige sværvægter er naturligvis Facebook, der indgår i flere og flere kommunikative sammenhænge. Nogle skoler erstatter fx. forældrenes intranet med en Facebook-gruppe, da det er nemmere for mange at samle kommunikationen på ét sted.
Det kan du også udnytte ved at oprette en side til din virksomhed, hvor du kan kommunikere til og med dine kunder. Samtidig har Facebook et veludviklet annonce modul, der giver dig mulighed for at målrette din annoncering efter specifikke faktorer som alder, køn, geografisk placering og tidligere søgninger.
Instagram
Når det kommer til den yngre målgruppe, har Instagram i høj grad taget over. Denne målgruppe opholder sig nu utroligt begrænset på Facebook, mens de bruger meget af deres digitale tid på Instagram. Her er det billedet der er i fokus frem for det skrevne ord, og platformen vil i mindre grad blive brugt som et debatforum. Derfor er denne platform ideel til at fange forbrugerens opmærksomhed med lokkende billeder og video-teasers.
Da Instagram og Facebook i dag hænger sammen, vil det være muligt at poste på din facebookside samtidig med at du poster på din instagram. Det kan være et godt tidsbesparende trick.
Dog er det vigtigt med god variation på begge platforme, så det ikke bliver trættende og monotont at følge dig.
Trends på Instagram ændrer sig hele tiden, og det er vigtigt at være på forkant med tendenserne, så du kan skabe en wauw effekt hos brugerne, som en af de første. I skrivende stund er det stories og forskellige funktioner til stories der hitter, mens Instagram TV stiger mere og mere i popularitet. Men det kan sagtens tænkes, at det er en helt anden tendens der hitter, når du læser dette. Undersøg derfor grundigt hvad nettets Instagram guruer prædiker om lige nu.
Noget der har vist sig at hitte blandt virksomheder, er at give følgerne et unikt indblik bag kulisserne. Her kan I for eksempel vise videoklip fra dagen på kontoret, eller lave en Instagram takeover, hvor en af dine medarbejdere får lov at styre jeres Instagram og vise deres dagligdag en uge eller en enkelt dag.
Youtube
Denne verdensomspændende platform er stadig den førende indenfor videoklip. Dedikerer du tid og passion til din Youtube kanal, vil du kunne opleve meget vækst og nye potentielle kunder her. Lav videoer der skiller sig ud, og giver et indblik i, hvad I er for en virksomhed. Her kan I enten vælge en humoristisk eller professionel vinkel – eller et godt mix, alt efter hvad der passer til jeres image. Det kan tage tid at få mange hits på Youtube, og det kan også være du ikke har tiden det kræver, til at udvikle dig tilstrækkeligt på platformen. I så fald kan sitet stadig bruges til at have diverse introduktionsvideoer og kundemateriale, som din hjemmeside linker til. Her er “how to’s” og personlige favoritter, som giver ekspertviden, altid et hit.
Linkedin
Denne platform er mere til den erhvervsmæssige del af det sociale liv. Her kan du få mere eksponering end du lige regner med, ved at huske at poste flere gange om ugen, eller blot kommentere på andres opslag. Det vil åbne op for andres netværk og give dig adgang til nye B2b kunder, samarbejdspartnere samt spændende forretningsmuligheder.
Når du laver et opslag på LinkedIN, er det vigtigt at det er designet specifikt til LinkedIN. Der kommunikeres på en noget anderledes måde på Facebook end der gør på LinkedIN. Gode emner at tage op på LinkedIN, ville for eksempel være emner der inspirerer dig i din hverdag, lektioner du lærer undervejs, nye effektive metoder til at optimere arbejdslivet m.v. Husk altid at slut opslaget af med et spørgsmål, der engagerer læserne og forhåbentlig sætter en debat igang.
Det er samtidig vigtigt at din LinkedIN ikke bliver for reklamepræget. Det kan være fristende at fortælle hele dit netværk om et udsalg eller lanceringen af et nyt produkt. Det kan godt gøres, men på en stilet måde, hvor det pakkes ind i en anden kontekst, som gør det relevant i forhold til fx en debat i kommentarfeltet.
Alle de andre
Der findes mange flere medier i dag, både Pinterest, Snapchat, Tiktok, twitter m.m har alle noget at byde på. Undersøg hvad tendensen er for disse platforme, og hvem der befinder sig på dem. Skal du have fat i den unge målgruppe, skal du især være oppe på dupperne, for at kunne være med, hvor det sker.
Hvad skal jeg bruge det til?
Det er ikke nok blot at at være til stede på medierne. Du skal også vide, hvordan du udnytter dem bedst. Dette gør du ved at overveje flere ting, inden du går i gang. Det er først og fremmest effektivt at lægge en plan for udviklingen af dit brand på de sociale medier, så du ikke bruger unødig tid.
Hvem er min målgruppe
Hvis du sælger produkter, der er målrettet et ældre segment, nytter det ikke noget at satse hårdt på de medier, der er mest populært blandt de helt unge brugere. Undersøg markedet og de nyeste tal, inden du går i gang.
Professionel hjælp
Ligesom med almindelig annoncering, kan du godt selv give dig i kast med at skabe noget. Men hvis du vil se resultater, bør du finde en professionel. Mange digitale bureauer fokuserer i dag på at optimere den annoncering, som de sociale medier kan tilbyde. Ofte kan et samarbejde hurtigt betale sig hjem.