Træk på dit netværk til at få udført opgaver i din virksomhed og få effektiv sparring

Når du starter som selvstændig, kan du med fordel trække på personer i dit eksisterende netværk til forskellige situationer. Det kan nemlig være både givende og besparende, at benytte de mennesker, du omgiver dig med.

Som nystartet iværksætter, er der oftest ikke mange finanser at gøre godt med. Derfor er det effektivt at trække på den hjælp, man nu engang kan få. Kender du nogen der arbejder inden for business eller med virksomhedsudvikling? Perfekt, så er det bare at spørge dem til råds, få dem til at se på din forretningsplan, lean canvas, budget og andre detaljer. Bombardér ikke med spørgsmål, men spørg pænt om de kort vil kigge på noget af det, du går og roder med. Langt de fleste vil sige ja.

Her kan det være effektivt at opdele dine relationer i professionelle og personlige netværk, og være bevidst om, hvilke styrker, de hver især har. I professionelle netværk kan du med fordel lave en “bytte bytte købmand”, hvor I deler hinandens kompetencer, og derved får hjælp, mens du også hjælper personen i dit netværk med at vækste.

Dine netværk kan bruges i mange forskellige sammenhænge, og det er vigtigt at holde dem nogenlunde adskilt. Hvor de professionelle netværk kan være behjælpelige i nogle situationer, vil de ikke gå så langt som familie og venner. Til gengæld har sidstnævnte nok en tendens til at bløde op på sandheden for at skåne dine følelser. Og det kan være velment, men ikke det du har brug for at høre.

Det er vigtigt, at du plejer dine netværk og sørger for, at folk ved, hvad du forsøger at arbejde hen imod.

Det er kun på denne måde, at de kan være en styrke for dig. Har du fået fat i de helt rigtige til at hjælpe dig, ville de stille dig masser af kritiske spørgsmål og lidt lege “djævlens advokat”. Det er ikke for at skyde din idé i sænk, men for at gøre den endnu skarpere, og sikre at du er nået hele vejen rundt om detaljerne.

Men det er ikke alle, der vil være hurtige med de kritiske spørgsmål, og det kan være du slet ikke er heldig at støde på dem. Forsøg derfor selv at kigge kritisk på din idé og stil dig selv de mere kritiske spørgsmål, for at se om du har kigget alt efter i sømmene. Har du svært ved at sige det selv, kan det hjælpe at sige de kritiske spørgsmål højt, mens en person fra dit netværk, kigger på din idé. Det vil forhåbentlig åbne op for en ærlig debat omkring din idé.

Det professionelle netværk:

Det er her du samler alle dine officielle kontakter som investorer, samarbejdspartnere, kontakter du har mødt på messer og andre steder. Du kan udbygge dit professionelle netværk på mange måder:

  • Tilmeld dig relevante seminarer og udstillinger
  • Brug aktivt de sociale medier
  • Deltag i ERFA-grupper, gå-hjem-møder etc.
  • Find løbende nye projekter med nye samarbejdspartnere
  • I øvrigt, hvornår har du sidst deltaget i et kursus? Hold øje med hvad der sker i din kommune

 

Det personlige netværk:
Det personlige netværk kan bestå af familien, venner og bekendte, naboer, tidligere kolleger etc.  Selvom man ikke mødes omkring arbejdet, kan man naturligvis godt tale om arbejde. Måske findes der endda potentielle kunder i tilknytning til dit personlige netværk. Her er ideer til hvordan du kan forbedre dit personlige netværk:

  • Ring jævnligt til familie og venner, måske bare for at sige Hej
  • Sig ja tak til invitationer, selvom du måske ikke lige har tid eller energi
  • Plej dine hobbies og interesser – så stresser du samtidig af
  • Meld dig ind i en forening, som ikke er arbejdsrelateret
  • Inviter jævnligt vennerne på en hyggelig aften eller lignende

Husk at du ikke bør se alle dine venner og bekendte som potentielle kunder, og du må endelig ikke blive fornærmet, hvis de ikke støtter din idé eller køber dit produkt. Definér først din målgruppe.

Er der profiler i dit personlige netværk, der tilfældigvis matcher den beskrivelse, kan du afslappet nævne dine produkter.

Men lad for guds skyld være med at bombardere dine venner med invitationer til at synes godt om din facebookside, udsalgslinks m.v. Det vil ikke være din ideelle målgruppe du får med ombord, og liker de blot af sympati, vil de ikke være aktive med kommentarer og interaktion, når du poster på din side.

 

Fortæl hvem du er
Det er vigtigt at pleje sit netværk, men alle i dit netværk bør også vide hvem du er og hvad du arbejder med i din virksomhed. Gør de ikke det, har de ikke mulighed for at tænke på dig i de situationer, det vil være relevant at gøre det.

Vær derfor sikker på, at alle i dit netværk har fået dit visitkort, kender din hjemmeside-adresse, ved præcist, hvad dit firma arbejder med og hvilke kompetencer, du kan tilbyde.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer