Elevatortalen – lær at overbevise om din idé på blot 2 minutter

Kan du klart og tydeligt fortælle en fuldstændig fremmed person, hvad du beskæftiger dig med i din virksomhed på den samme tid, det tager for en elevator at køre fra stuen til tredje sal?

En solid elevatortale forklarer dit koncept på blot 2 minutter. Her kommer du hele vejen rundt om, hvordan konceptet fungerer, hvilken værdi det kan skabe, og hvordan det anvendes i dagligdagen. Talen skal være overbevisende og friste, til at høre mere. Samtidig er den så godt struktureret, at modtageren ikke føler, at der udelades vigtige detaljer.

 

Det kræver øvelse at mestre en elevatortale, og du skal kunne se dit koncept fra forbrugerens øje. Her skal der ikke nævnes for tekniske detaljer, men blot fordele og innovative ideer, der får tilhøreren hooked.

Elevatortalen kan virke grænseoverskridende i starten, men jo mere selvsikker du bliver omkring dit koncept, jo nemmere og mere naturligt vil det være, at give en elevatortale. Når talen sidder lige i skabet, kan den skaffe dig nye kunder, omtale og potentielle samarbejdspartnere.

 

En god elevatortale kan på meget kort tid fortælle fire vigtige punkter om dig og din virksomhed:

 

  • Hvem er du?
  • Hvordan fungerer konceptet?
  • Hvilke fordele har konceptet for forbrugeren?
  • Hvad er din position på markedet?
  • Hvad laver din virksomhed?
  • Hvad er din plan for fremtiden?

 

Husk også at fortælle, hvordan du og din virksomhed skiller sig ud fra andre løsninger. Hold det kort og enkelt, så det er let for modtageren at opfange hele talens indhold.

 

Talen skal komme klart og tydeligt, og du skal kunne vækkes om natten og give den med entusiasme, så der ikke er nogen, der er i tvivl om, at du synes dit koncept er genialt.

 

Formålet med talen er, at når elevatoren stopper, er der et menneske, der ved præcis om det du sælger har relevans for dem eller ej. De måler det op mod deres egne behov, og selvom det måske ikke er relevant lige nu, kan det blive det på sigt.

Vi forsøger hele tiden at hjælpe iværksættere, og derfor har vi lavet en liste af iværksætter skabeloner. Læs f.eks. vores mus samtale skabelon her.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer