Få styr på dine bilag og udfør effektiv bogføring med et skarpt overblik

For at gøre din virksomhed velfungerende, skal der være helt styr på regnskabet. Det er sådan du kan lægge budgetter og prissætning, og sikre en solid økonomi, som er fleksibel over for udfordringer og uventede problematikker.

Når du bogfører, registrerer du virksomhedens økonomiske aktiviteter. Det er vigtigt at du bogfører det hele på samme sted, så alle bilag er samlet, og du let kan finde det hele, når regnskabet skal tjekkes efter i sømmene eller når der er opstået en fejl. Hver transaktion kræver et bilag i form af en faktura eller en kvittering.

Du har brug for et bilag:

  • Hver gang du køber noget
  • Hver gang du sælger noget
  • Hver gang du betaler en regning for noget, du tidligere har købt på kredit
  • Hver gang en kunde, der tidligere har fået kredit, betaler sin regning

Det kan umiddelbart virke voldsomt. Men det er som regel blot et spørgsmål om én gang for alle at indarbejde en fast rutine, der sikrer, at disse registreringer foretages på den rigtige måde. I dag findes der diverse regnskabsprogrammer, som kan gøre det let at bevare overblikket og indarbejde rutinen med at bogføre alle aktiviteter.

Et bilag

De fleste transaktioner kræver et bilag af en eller anden art. Et bilag er et stykke papir, der viser grundlaget for den pågældende transaktion. Men alt afhængig af transaktionens art stilles der forskellige krav til bilaget, og visse typer af transaktioner kræver slet ikke noget bilag.

 

Nummer på bilaget
Når du anvender et bilag som grundlag for en postering i bogføringen, skriver du et nummer på bilaget. Det samme nummer skal fremgå af bogføringen.

Når du senere læser i bogføringen, kan du så bruge nummeret til at finde bilaget.

Selve papirbilaget arkiveres i ringbind, hvor bilagene sidder i nummerorden.

 

Kan man slette en faktura?
Det korte svar er nej. Er en faktura sendt ud til kunden, er den allerede en del af deres regnskab. Derfor er det ikke lovligt at du sletter fakturaen. Er der fejl i fakturaen eller er den ikke aktuel, skal der i stedet sendes en kreditnota til kunden, som også bliver registreret i dit regnskab.

IVN

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer