Forskelsværdi – lad din virksomhed skille sig ud fra konkurrenterne og vind kunden

Det er uhyre sjældent, at man er i stand til at tilbyde et nyt produkt, som ikke allerede findes i flere udgaver. Det er derfor vigtigt at vurdere sit eget produkt i forhold til de produkter, der findes i forvejen.

Hvad er det der gør, at kunden vil vælge dit produkt frem for konkurrentens? Her kan dit brand blandt andet gøre en stor forskel og være med til at definere din identitet overfor kunden. Vækker du mere tillid hos kunden gennem dit image, kan det være en stor hjælp, til at vinde kunden over konkurrenterne.

 

Fordele
Er du dansk/tysk oversætter, må man formode, at oversættelsen fagligt er i orden, men det er den vel også hos konkurrenterne, så hvor kan en forskel da ligge?

Måske synes kunden det er dejligt at handle med dit firma fordi:

  • Der er en frisk og fri stemning på kontoret
  • Du bor i den samme mindre provinsby som kunden
  • Du har boet og arbejdet i Tyskland flere år
  • Du har erfaring med brancher, som er relevante for kunden
  • Oversættelsen klares hurtigt og effektivt
  • Du har en troværdig udstråling og et godt omdømme
  • Du har et stort netværk inden for virksomheder, der eksporterer fødevarer
  • Du retter forståelsesfejl og kommer med forslag til et bedre brev end det, du har modtaget
  • Du har specialviden i juridiske oversættelser

 

Sælg på andet end pris
Mange har en tendens til at tro at “bare jeg sælger varen 10% billigere end konkurrenten, skal det nok gå.” Det er dog ofte en dårlig “forskelsværdi” at introducere.

For det første er den meget nem at kopiere for konkurrenten, da det blot kræver en kuglepen at ændre prisen. Så er den forskel væk.

For det andet kræver det en del penge at drive en virksomhed, og hvis man ikke får en ordentlig pris for sin ydelse eller sit produkt, bliver det svært at overleve. Hver gang man sænker prisen, skal man sælge mere for at opnå den samme indtjening.

At sænke prisen kan samtidig sende et negativt signal overfor kunden. Når prisen er så lav, kan kunden så stole på at prisen er i top? Her vil flere kunder blive i tvivl om de burde vælge en lidt højere pris, for at være sikker på at få en ordentlig kvalitet.

 

Ingen fordele
Hvis din ydelse slet ingen fordele har i forhold til konkurrerende ydelser, bliver det vanskeligere at sælge ydelsen, men ikke umuligt.

Du skal blot udføre et bedre salgsarbejde end dine konkurrenter. Måske ringer du til 20 potentielle kunder hver dag for at få arbejde i hus, mens din konkurrent, der måske er fagligt bedre end dig, venter på at telefonen skal ringe. Så er der stor sandsynlighed for, at det er dig, der får kunderne.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer