Kend dine styrker og svagheder på markedet og bliv stærkere
Mangler du overblik over din virksomheds status, kan en SWOT-analyse være et værdifuldt værktøj.
SWOT står for Strengths (Styrker), Weaknesses (Svagheder), Opportunities (Muligheder) og Threats (Trusler). Ved at identificere disse faktorer, ved du hvor der skal sættes ind, for at rette op i tide.
SWOT-analysen er delt op i to, hvor Styrker og Svagheder repræsenterer det interne i virksomheden. Muligheder og Trusler kommer omvendt fra eksterne faktorer.
Interne faktorer
Hvis du ved hvilke styrker din virksomhed har, i forhold til det marked du vil arbejde dig ind på? Så kan du sætte dem i spil og basere din strategi på dem. På samme måde kan du rette op på de svagheder, du har på markedet.
Eksterne faktorer
Hvis du er hurtig til at identificere de muligheder, der er på markedet, kan du blive den første til at rykke på dem. Hvis du samtidig er i stand til at identificere de trusler, du står overfor, giver det dig også en mulighed for at holde øje med dem, og komme dem i forkøbet.