Kend konkurrenterne og lær hvordan du holder dig på forkant
Det er de færreste virksomheder, der har eneret til et marked. Som regel har du en eller flere konkurrenter, der kan det samme som du kan eller har et produkt, der ligner dit.
Konkurrence er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det tvinger dig til at tænke kreativt over, hvordan du kan få din virksomhed til at vokse.
Til gengæld kræver effektiv konkurrence, at du kender dine konkurrenter rigtigt godt:
- Hvor mange konkurrenter er der?
- Hvor befinder de sig i verden?
- Hvordan er deres virksomhed bygget op?
- Hvor mange medarbejdere har de?
- Hvilke ydelser og produkter tilbyder de?
- Hvordan er kvaliteten på dem?
- Hvor ligger de prismæssigt?
- Hvad er deres styrker og svagheder?
- Hvordan opfatter kunderne dem?
- Hvordan adskiller dine produkter eller profil sig fra deres?
Med denne viden kan du hurtigt udpege dem, der er den største trussel for dig lige nu. Du kan lære, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Det er særligt nemt at finde frem til disse informationer i en tid, hvor en stor del af kommunikationen findes direkte tilgængeligt på de sociale medier.
Mange markeder kan sagtens bære flere virksomheder, og som sådan er der altså ingen grund til at tænke på konkurrenterne som fjender. I mange tilfælde kan det være en fordel at finde en fornuftig samarbejdspartner. Uanset hvad er det altid sundt med noget konkurrence, og det kan bane vejen på markedet for dine produkter og ikke mindst gøre din virksomhed skarpere på alle parametre.