MadMikkel – Gastronomi, formidling og dét at rykke grænser

En 11.000 km lang solo-cykeltur fra Aarhus til Antarktis i 2015 blev starten på Mikkel Wejdemanns iværksættereventyr. I dag afholder han bl.a. workshops, underviser, laver undervisningsmateriale og holder foredrag – alt sammen om mad, smag, udvikling og dét at rykke grænser.

I 2015 fik GoCook by Coop – Et af Danmarks største mad og skoleprojekter – nys om Mikkels kommende cykeleventyr, og kontaktede ham for at høre, om han ville tage turen i GoCook regi. Mikkel ville ganske enkelt blive betalt for at cykle, lave optagelser, finde opskrifter, skrive nyhedsbreve og sende det hele hjem til GoCook, som kunne bruge det i deres undervisningsmateriale til landets skoler. Det blev kickstarten til firmaet MadMikkel. Da han kom hjem, begyndte han at holde foredrag om turen og senere begyndte han at krydre det med diverse mad-workshops og dét at rykke sine grænser.

 

Mikkels mangeårige erfaring i skoleverden som lærer i hjemkundskab og gastronomi åbnede desuden døre ift. samarbejde med diverse kommuner, der ønskede udvikling og opgradering af såvel kantiner som køkkenpersonale. Meget tidligt i eventyret som selvstændig blev det tydeligt for både Mikkel og alle omkring ham, hvor passioneret han var for gastronomi, formidling og dét at kunne inspirere og motivere andre.

”Jeg får altid den feedback, at jeg virkelig brænder igennem!… Jeg elsker virkelig at rykke folks grænser – f.eks. at se dem spise noget med nydelse, som de 10 minutter tidligere nægtede at røre ved… ”siger Mikkel og fortsætter: ”Det er vigtigt at lave noget, som man virkelig brænder for… Det gør det sjovt at arbejde – og samtidig får det sandsynligheden for, at folk anbefaler dig til deres netværk til at eksplodere.”

Livet som iværksætter har dog ikke været helt let på alle områder. Især delen omkring at skulle være opsøgende ift. at skaffe nye kunder, medførte ubehag i begyndelsen.

Pas generelt på med at lytte til alt for sort/hvide beskrivelser af, hvordan man skal gøre som nystartet iværksætter.

”Det første år var det hårdeste”, starter Mikkel. ”Jeg havde en frygt for at blive opfattet som anmassende og sælgeragtig, når jeg skulle ringe eller skrive uopfordret til potentielle kunder.” Det var ikke nemt at komme af med denne frygt for Mikkel, men i dag er stemmen, der hellere vil lave overspringshandlinger næsten væk. ”Jeg opdagede med tiden, at jo bedre forberedt jeg var – jo mere jeg vidste, hvordan mit produkt rent faktisk kunne hjælpe kunden – des nemmere blev det at tage telefonen – og så har jeg undervejs gjort mig umage med at samle på alle de små succesoplevelser! Derudover var det jo aldrig helt så farligt, som jeg forestillede mig…”

 

I dag stikker Mikkels forretning i mange forskellige retninger. Dagene går med f.eks. med smags-workshops for private firmaer, udarbejdelse af undervisningsmaterialer, madanmeldelser af nogle af verdens bedste restauranter, rejser som ambassadør for GoCook, efteruddannelse og udvikling af kantine- og køkkenpersonale… og alt herimellem. Så længe det har noget med mad, udvikling og formidling at gøre, vil du høre et rungende ”Ja” til opgaven fra Mikkel.

 

”Man hører så ofte, at man som selvstændig skal vælge en niche, og så fokusere alle sine kræfter dér. Men det passer bare slet ikke, til den person jeg er. Jeg elsker alsidigheden, og jeg ville lynhurtigt komme til at kede mig, hvis jeg skulle leve efter dén regel – og det er jo også gået fint for mig” siger Mikkel og smiler, før han fortsætter: ”Jeg tror, der er rigtig, rigtig mange forskellige måder, man kan få det til at fungere på som selvstændig – Lad os undgå at skræmme nogen ved at være sort/hvide ift. hvad der er rigtigt og forkert.”

 

 

Godt råd til nye iværksættere:

“Vær bevidst om, at al begyndelse er svær, og saml på alle de små succeshistorier.”

 

Dårligt råd du hører i branchen:

”Pas generelt på med at lytte til alt for sort/hvide beskrivelser af, hvordan man skal gøre, som nystartet iværksætter.”

 

Hvad ville du skrive på et skilt hele verden kunne se?

“I don’t do one-liners!” (-;

Faktaboks

Navn: Mikkel Wejdemann
Alder: 41 år
Bopæl: Aarhus
Virksomhed: Madmikkel (www.madmikkel.dk)

Interesseret i at blive en del af en netværksgruppe? Læs mere om vores netværksgrupper i København eller Aarhus.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer