Prisfastsættelse – find en rimelig pris, der får din økonomi til at hænge sammen

Alle selvstændige skal på et tidspunkt prissætte deres produkt/serviceydelse, og for mange viser det sig at være vanskeligt.

Det behøver imidlertid ikke at volde de store problemer, hvis blot man er opmærksom på nogle relativt få forhold.

Markedsmekanismerne bevirker, at hvis et produkt eller en serviceydelse er meget efterspurgt, og der kun er få udbydere, kan man tillade sig at sætte en høj pris. Modsat kan man være nødt til at sætte en lav pris, hvis der er et stort udbud af samme produkt/ydelse.

Da prisen kun er én blandt flere konkurrenceparametre, er der forskellige andre forhold, der skal tages i betragtning:

 

Virksomhedens omkostninger
Inden dit produkt/din ydelse når frem til kunden, har der været en række aktiviteter, som er forbundet med forskellige udgifter – fx:

  • Indkøb, forbrug og evt. bearbejdning af råvarer
  • Arbejdsløn
  • Transport, importafgifter
  • Administration etc.

Når du har fastlagt dine udgifter, kan du ud fra et simpelt regnestykke kalkulere, hvor meget dit produkt eller din ydelse minimum skal koste, for at alle dine udgifter er dækket ind. Hertil lægger du den ønskede fortjeneste og du har nu din salgspris.

 

Husk at lægge 25% moms til din salgspris.
Regnestykket kan se således ud:

Købspris

+ Virksomhedens omkostninger

+ Fortjeneste

= Salgspris + 25% moms

 

Efterspørgslen hos målgrupperne
Forhold vedrørende målgruppen har også indflydelse på prissætningen:

  • Hvad er kundernes behov, købsmotiver, rådighedsbeløb?
  • Sæson, trend, mode
  • Kundernes prisforventninger: psykologisk pris, forretningsimage, pris = kvalitet etc.

Sæt dig i kundens sted og prissæt derfra. I perioder, hvor forbrugeren har færre penge til rådighed, kan det have betydning, om dit produkt eller din ydelse er en nødvendigheds- eller luksusvare.

Konkurrenceforholdene
Afhængig af konkurrenceforholdene på markedet skal du som minimum undersøge følgende:

  • Prisniveauet for tilsvarende produkt/ydelse
  • Ønsker konkurrenten salgsfremstød på prisen?
  • Hvilke øvrige konkurrenceparametre benyttes?

Hvis der konkurreres på prisen, skal du vurdere, om der findes produkter eller ydelser, der let kan erstatte dit.

Jo mere ens en række af konkurrerende produkter og ydelser fremstår, jo større fordele er der for forbrugeren, ved at købe det billigste. Sørg derfor for at lade dit produkt skille sig ud og give en eksklusiv værdi til forbrugeren.

Brug for hjælp og inspiration til dit iværksættereventyr? Vi har lavet en liste af hjælpsomme skabeloner, bl.a. en momsregnskab skabelon.

Vi bruger Cookies på dette site for at forbedre brugeroplevelsen og indhente statistik til intern såvel som ekstern brug.

Ved at klikke på et link på siden giver du os tilladelse til at lægge cookies på din computer