Salgssnak – få styr på nøglebegreberne og hav et solidt grundlag for dit salg
Hvis du ikke allerede kender disse begreber, der bruges i forbindelse med salg, er det på tide, at du lærer dem. De er effektive til netop at nå dine kunder gennem effektiv udvikling af koncept og markedsføring.
Efterspørgsel
I modsætning til håb og drømme, handler efterspørgsel om det konkrete behov, der findes på dit marked. Hvis du kender efterspørgslen, er det nemmere for dig at vide, hvilke produkter og ydelser, du skal satse på.
Udbud
Det modsatte af efterspørgsel er udbud. En sikker strategi, selvom det godt kan være svært, vil være at satse på de områder, hvor efterspørgslen er større end udbuddet. Det er her du finder kunder og salg.
Kundeemner
Potentielle personer og virksomheder, du skal handle med, er dine kundeemner. I det øjeblik, du har en handel i gang, er de kunder. Det er kundeemner du har fanget interessen hos eller som definerer din målgruppe.
Kunder
Uanset om det er enkeltpersoner, der køber på din webshop, eller større virksomheder, der bruger dine ydelser, er der tale om kunder. Kunder er dem, der betaler din løn.
Segmentering
For at kunne finde rundt i dine kundeemner, kan du med succes benytte dig af segmentering. Dette er en måde at opdele dem på, så det giver mening i forhold til dine produkter. Segmenteringerne skal give mening for din virksomhed, for at den kan være effektiv.
Segmenter
Når du er færdig med at segmentere, står du med en opdeling af dine kunder og kundeemner.
Dette er segmenter. På den måde står det klart for dig, hvem du mangler at hive ind i varmen, og hvem du skal gøre dit bedste, for at bevare den gode relation.
Konsument- og producentmarkeder
Markeder deles op i to: Private forbrugere og virksomheder. Konsumentmarkedet er dermed de private forbrugere, og de skal i høj grad tiltales anderledes end producentmarkedet. Det er nogle helt andre værdier de har for øje, og andre nøgleord, der vil skabe pålidelighed hos dem, end det vil være hos producentmarkeder.
Producentmarkedet er b2b markedet. Her sælger du til en anden virksomhed. Du skal sørge for at være ekstra skarp, for virksomheder går gerne i dybden med alle detaljer, for at være helt sikker på, at de træffer en god investering. Vær skarp og selvsikker, og tal til virksomheden, som var det en kollega, du har en professionel relation til.
Markedsanalyse
En god markedsanalyse afdækker, hvem konkurrenterne er, hvilke kundegrupper der findes, og hvor de findes. De afslører også hvilke faktorer, der ellers har indflydelse på markedet. Jo mere du ved om det marked, du vil bevæge dig ind på, jo flere fordele får du. Således er du bedre rustet til at imødekomme markedets behov.